Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPitera, Kelly
dc.contributor.advisorAspen, Steinar
dc.contributor.authorHvatum, Ann-Christine
dc.date.accessioned2017-04-24T06:51:08Z
dc.date.available2017-04-24T06:51:08Z
dc.date.created2016-12-18
dc.date.issued2016
dc.identifierntnudaim:16071
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2440386
dc.description.abstractEn ny fastlandsforbindelse fra Nøtterøy er et pågående prosjekt under Bypakke Tønsberg-Regionen. Det er i dag kun én bru for kjørende fra øyene Nøtterøy og Tjøme inn til fastlandet. Bruen er en gammel klaffebru med kapasitetsproblemer, som fører all biltrafikk til og fra øyne gjennom Tønsberg sentrum. For gående og syklende finnes det i tillegg en gang- og sykkelbru, som er plassert 700 meter lengre vest. Prosjektet med en ny fastlandsforbindelse har kommet til en fase der det står igjen sju alternativer til veglinjer, og det utføres for øyeblikket konsekvensanalyser. Arbeidet med å bestemme løsninger for myke trafikanter er enda ikke påbegynt. Nasjonalt er det et politisk ønske om å redusere klimagassutslippene og forhindre vekst i personbiltransporten i de store byområdene, som vil si at veksten i persontransporten bør tas med gange, sykkel eller kollektivt. Tønsberg-regionen kommer i dag ikke under nullvekstmålet i personbiltransporten, men målet viser at det er politiske interesser for å satse på andre transportformer enn personbilen. Derfor ble det i arbeidet med denne oppgaven valgt et fokusområde som innebærer å øke fremkommeligheten og tilrettelegge for de myke trafikantene på den nye fastlandsforbindelsen fra Nøtterøy. Det ble gjennomført en litteraturstudie som skulle finne faktorer som påvirker myke trafikanter. Her ble det funnet tre hovedfaktorer: trygghetsfølelse, trivsel og fremkommelighet. Disse kan igjen brytes ned i mange påvirkningselementer. For bruk i denne oppgaven ble det valgt å ta spesielt hensyn til at de myke trafikantene ble separert fra hverandre, gang- og sykkelvegene er sammenhengene, omgivelsene er attraktive og kryssene er godt tilrettelagt for denne trafikantgruppen. I tillegg til litteraturstudiet ble det sett på innovative bru- og tunnelløsninger for myke trafikanter, fra disse ble det plukket ut noen hovedelementer som kunne tas med videre i oppgaven. For bru gjelder dette beplantning langs bruen og små plattformer der folk kan stå og nyte utsikten. Mens tunnelene kan utformes lyse og rommelige, med et klart skille mellom de gående og de syklende. For det pågående prosjektet med en ny fastlandsforbindelse står det igjen sju veglinjer. I denne oppgaven er det valgt å kun finne løsninger og analysere tre av disse. Det ble utført en vurdering ut ifra tilgjengelig informasjon, og det ble bestemt at linje 11000 (alternativ 1), 16200 (alternativ 2) og 16700 (alternativ 3) skulle tas med videre i vurderingene. Det ble så funnet løsninger for de tre gjenværende alternativene. Alternativ 1 og 2 er begge bruer, men på ulike steder. Løsningene som er funnet for begge disse alternativene er gang- og sykkelanlegg over bruene, sammenhengende sykkelveger, trafikksikre krysninger og estetiske elementer på bruen, som beplantning og utsiktsplattformer. Alternativ 1 gir i tillegg en ny og kortere gang- og sykkelforbindelse fra Vear til Nøtterøy og Tønsberg sentrum. Mens i alternativ 3 tilrettelegges det ikke for myke trafikanter i tunnelen, men det anbefales å bygge en ny gangbru. Vurderinger rundt dette valget er basert på informasjonen som ble funnet i litteraturstudiet. Videre ble de tre alternativene analysert, slik at alternativet som samsvarer best med de valgte analysemålene ble funnet. Med et fokus på myke trafikanter kom alternativ 1 best ut, etterfulgt av alternativ 2 og så alternativ 3. Det ble også utført en sensitivitetsanalyse, som bekreftet at alternativ 1 burde anbefales videre. Dette gjelder hvis fokuset ligger på de myke trafikantene. Ser en helt bort ifra denne trafikantgruppen i analysen, vil alternativ 3 komme best ut.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectBygg- og miljøteknikk, Veg
dc.titleNy fastlandsforbindelse fra Nøtterøy - med fokus på myke trafikanter
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel