Show simple item record

dc.contributor.authorTorvatn, Anne Charlottenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T13:08:26Z
dc.date.available2014-12-19T13:08:26Z
dc.date.created2002-06-27nb_NO
dc.date.issued2002nb_NO
dc.identifier122076nb_NO
dc.identifier.isbn82-471-5209-6nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/243962
dc.description.abstractI den norske grunnskolen og videregående skolen finnes det i dag om lag 815 000 elever. De aller fleste av disse elevene leser lærebøker i det daglige. Når man tenker seg at også lærerne som underviser disse elevene, leser bøkene, og at mange foreldre blir involvert i lesingen via barna sine, betyr dette at det å lese lærebøker er en aktivitet som godt over 1 million nordmenn bruker tid på jevnlig. Til tross for den store utbredelsen som denne aktiviteten har, er det imidlertid lite forskning som beskriver hvordan disse bøkene blir forstått av dem som leser dem. I denne avhandlingen ønsker jeg å bidra med mer kunnskap om brukernes utbytte av denne dagligdagse aktiviteten som er så lite utforsket. Jeg vil studere elevers forståelse av læreboktekster, og særlig undersøke på hvilken måte og i hvilken grad den språklige utformingen av disse tekstene påvirker denne forståelsen.nb_NO
dc.languagenobnb_NO
dc.publisherDet historisk-filosofiske fakultetnb_NO
dc.titleTekststrukturens innvirkning på leseforståelsennb_NO
dc.typeDoctoral thesisnb_NO
dc.source.pagenumber329nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultet, Institutt for språk- og kommunikasjonsstudiernb_NO
dc.description.degreedr.art.nb_NO
dc.description.degreedr.art.en_GB


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record