Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNordvik, Guro
dc.date.accessioned2017-04-10T12:05:25Z
dc.date.available2017-04-10T12:05:25Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2437320
dc.description.abstractDenne oppgaven presenterer en empirisk undersøkelse av de seks læreplanene for grunnskolen i Norge mellom 1939 og2013. Formålet er å kunne vurdere demokratiintensjoner og opplæringsstrategier for utdanning til demokratisk medborgerskap i de utvalgte læreplanene. Undersøkelsen tar form i en kvalitativdokumentanalyse, hvor man søker svar på problemstillingen: Hvilken forståelse og intensjon ligger bak utdanningen til demokratisk medborgerskap, og hvilke opplæringsstrategier i medborgerskapsundervisningen finner vi i de norske læreplaner mellom 1939 og 2013?For å finne svar på problemstillingen ble det utført to analyser: 1.ANALYSE 1 –Utdanning til demokratisk medborgerskap 2. ANALYSE 2 –Opplæring for demokratisk deltakelse ANALYSE 1 bygger på ulike demokratiske teorier: deltakerdemokratiske, dialog demokratiske og liberale perspektiv. Disse demokrati teoriene danner det analytiske rammeverket for å undersøke utdanning til demokratisk medborgerskap. Ulike nivåer eller opplæringsstrategier for demokratisk medborgerskap, opplæring om, for og gjennomdemokratisk deltakelse, danner grunnlaget for å finne ut hvilken demokratiopplæring læreplanene vektla. Interaksjonen mellom teori og empiri gir kunnskap om hvilken demokratioppdragelse vi finner i de norske læreplanene. Studien viser at hovedlinjen i den demokratiske utdannelsen i Norge fra 1939 fram til i dag er deltakerdemokratisk, og vi finner en vektlegging av en opplæring der elevene selv skal få deltagjennomaktiv deltakelse. Dialogperspektivet kom for alvor på banen med Mønsterplanen av 1974, og diskusjoner og kritisk tenkning har siden stått sterkt i den norske demokratioppdragelsen. Liberale perspektiver særlig synlige i nåværende læreplan, Kunnskapsløftet. Opplæring om demokratiet er en opplæringsstrategi i alle læreplanene selv om i hvor stor grad elevene har vært forventet å lære om det politiske systemet i Norge har vært ulikt vektlagt. En opplæring for demokratisk medborgerskap som tar sikte på å aktivisere elevenes demokratiske beredskaper mest vektlagt i de læreplanene med tydeligst demokratiprofiler med sikte på å gi eleveneferdigheter og verdier som samsvarer med læreplanens grunnleggende forståelse av utdanning til demokratisk medborgerskap.nb_NO
dc.description.abstractThis paper presents an empirical research study of six Norwegian curriculums between 1939 and 2013. The aim is to evaluate democratic intention and citizenship education in the chosen Norwegiancurriculums. The study is a qualitative document analysis, where I seek answer to the research questions: Which understandings and intention is behind education to citizenship, and which citizenship education can we find in the Norwegian curriculum between 1939 and 2013? To illustrate this I have executed two analyses: 1.ANALYSIS 1: Education to democratic citizenship2.ANALYSIS 2: Education for democratic participation ANALYSIS 1is built on different democratic theories: republicanism and communitarianism (participatory democracy), deliberative democracy and liberal perspectives. The democratic theories are the framework to examine the education to democratic citizenship. ANALYSIS 2 takes point in departure in three different teaching strategies, education about citizenship, education for citizenship and education through citizenship.The interaction between theory and empirical gives me knowledge about which citizenship education we can find in the Norwegian curriculums. The study indicates that the mainstream in the Norwegian democratic education from 1939 is participatory democracy, and an education through citizenship. The deliberative democracy is visible from 1974, and discussions and critical thinking has since been a part of the Norwegian citizenship education. The liberal perspectives are especially visible in the current curriculum. An education about citizenship, is an education strategy in each of the curriculums, even if who much knowledge the pupils are expect to learn about the Norwegian political system is variable. Education for citizenship is the development of skills and values as a means to encourage active citizens, and is most visible in the curriculums with the most significant democratic profiles.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.title"Gagns menneske i heim og samfunn" - En kvalitativ analyse av intensjoner og opplæringsstrategier for utdanning til demokratisk medborgerskap i norske læreplaner mellom 1939 og 2013nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel