Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStranden, Martin Farstad
dc.date.accessioned2017-04-10T10:56:28Z
dc.date.available2017-04-10T10:56:28Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2437302
dc.description.abstractUtgangspunktet for denne studien er basert på at læreboken har en styrende rolle for planlegging og undervisning i skolen, samt de fem grunnleggende ferdighetene som skal inkluderes i alle fag. Å utvikle digitale ferdigheter har vist seg å være spesielt utfordrende. Det kan være grunnet manglende styringer og strategier for bruk av digitale verktøy i undervisningen. Å vurdere hvordan et læreverk støtter opp under arbeid med de grunnleggende ferdighetene, og spesielt de digitale ferdighetene, er derfor interessant å studere. En vurdering kan synliggjøre rollen til digitale ferdigheter i læreverk og sette utvikling av digitale ferdigheter på agendaen for fremtidig arbeid. Denne studien søker å vurdere hvordan de grunnleggende ferdighetene, spesielt de digitale ferdighetene, blir ivaretatt i det nylig reviderte læreverket Senit for naturfag på videregående skole. Studien undersøker også forskjellene mellom lærebøkene Senit SF og Senit YF da det finnes forskjeller i oppfattelsen av lærebøker i de ulike studieretninger på videregående skole. For å vurdere læreverket er det gjort en kvalitativ dokumentanalyse hvor de relevante delene grupperesetter hvilken ferdighet de støtter opptil å arbeide med. I en del av studien benyttes også et rammeverk basert på Benjamin Blooms kognitive taksonomi for å vurdere i hvilken grad oppgavene legger opp til arbeid med de fem grunnleggendeferdighetene. Rammeverket for digitale ferdigheter benyttes også som verktøy for å skape et mer nyansert bilde av fordelingen av de digitale ferdighetsområdene. Resultatene viser at alle de grunnleggende ferdighetene er ivaretatt, men med ulik vektlegging. De digitale ferdighetene blir mye mindre prioritert enn de andre grunnleggende ferdighetene i deler av læreverket. En del av læreverket gir likevel arbeid med digitale ferdigheter tilsvarendeoppmerksomhet som de andre ferdighetene. Av de delene som legger opp til arbeid med digitale ferdigheter i lærebøkene, er alle digitale ferdighetsområder berørt, men med noe ulik vektlegging. Av de relevante oppgavene på læreverkets nettsted, er fordelingen av ferdighetsområder ubalansert, men med potensial for videre utvikling. Senit SF og Senit YF har små forskjeller i vektlegging av ferdigheter, trolig grunnet bøkenes ulike målgruppe, men har generelt en tilsvarende profil av inndelingen. Om et nylig revidert læreverk som Senit ikke vektlegger arbeid med digitale ferdigheter på lik linje med andre ferdigheter, er det muligens flere læreverk som har ubalanse på tilsvarende område. Det vet vi ikke et nok om, og kan være et fremtidig forskningsområde. En bevisstgjøring av lærerbøkenes rolle og arbeid med de digitale ferdighetene kan inspirere andre til å vektlegge arbeid med produksjon av støttemateriell for utvikling av digitale ferdigheter i fremtiden.nb_NO
dc.description.abstractThe background for this study is based on the dominating role of textbooks for planning and teaching in schools, and the five basic skills that should be developed in all subjects. Developing digital skills is seen as a challenge due to the lack of guidance and strategies in how to use digital tools in teaching. To evaluate how a set of textbooks supports in developing the five basic skills, and in particular the digital skills, is therefore seen as an interesting topic. An evaluation could highlight therole of digital skilldevelopment in textbooks, and also place development of digital skillson the agenda for future work. This study seeks to evaluate how the basic skills, especially the digital skills, are addressed in the newly revised high school science textbook Senit.Since there are differences in perception of textbooks in the different educational paths in high school, the study also examines whether there are differences between the textbooks Senit SF and Senit YF.To evaluate the textbooks, a qualitative analysis of the documents is done, where the relevant parts are grouped according to the basic skill they supported development in. In one part of the study, a framework based on Benjamin Bloom’s cognitive taxonomy will be used in an attempt to evaluate to what extent the books support developing the five basic skills. The framework for digital skills isalso used to obtain a more detailed picture of the parts that support development of digital skills. The results show that all the basic skills are given attention, but digital skills are given much less attention than the other basic skills in some parts of the textbooks. But one part of the textbooks also treats development of digital skills and the other basic skills equally. Of the parts in the textbooks that focus on developing digital skills, all the areas of the framework for digital skills are covered,but the distribution is slightly unbalanced. The relevant parts of the webpages related to the textbooks also show an unbalanced distribution in relation to the framework for digital skills, but with potential for further development.Senit SF and Senit YF had some differences in the distribution of the five basic skills, most likely due to the different target audience for each of the textbooks, but in general the profile is similar.If the newly revised textbook Senit does not treat development of digital skills in the same way as the other basic skills, it is possible that other textbooks also have an imbalance in the same area. We do not know enough about this, but it could be an area for further investigation. An awareness of the role of textbooks and development of digital skills might inspire people to put more effort into creating supporting tools for developing digital skills in the future.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleDigitale ferdigheter i lærebøker - En analyse av hvordan læreverket Senit legger til rette for arbeid med grunnleggende ferdigheter, og spesielt de digitale ferdighetenenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel