Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGjøsund, Gudveig
dc.contributor.authorTveit, Henning
dc.date.accessioned2017-04-06T07:25:05Z
dc.date.available2017-04-06T07:25:05Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2436932
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven er betingelsene for samhandling i et privat skolekonsern med flere avdelinger, geografisk spredd rundt i landet. Jeg har gjennomført dette som et casestudium, der datamaterialet primært er samlet gjennom dybdeintervju av representanter fra alle nivå i organisasjonen. Jeg har også støttet meg på to medarbeiderundersøkelser gjennomført av et eksternt firma. Caseorganisasjonen har flere særegne aspekter som kunnskapsbedrift. Den har et stort fokus på effektivitet, og har autonome lærere med stor frihet fra ledelsens side, samtidig som de er bundet av strukturelle og kulturelle rammer. I teoridelen redegjør jeg for en del gjeldende perspektiver, blant andre Paul Adlers modell for et collaborative community (samhandlende fellesskap) og Morten T. Hansens barrierer for samhandling. Problemstillingen for studien er denne: • Hva er betingelsene for samhandling i et privat skolekonsern? Problemstillingen besvares gjennom følgende forskningsspørsmål: • Hvilke hemmende og fremmende faktorer for samhandling finnes det innad i organisasjonen? • I hvilken grad er organisasjonen et samhandlende fellesskap? Innsamlingen av empiri er gjennomført via Pentagonmodellen, der man dekomponerer faktorer ved organisasjonen ned i fem dimensjoner, som dekker både formelle og uformelle sider. Studien avdekket flere faktorer som påvirker forholdene for samhandling. Blant de tydeligste finner man et sterkt tidspress og mangel på kjennskap til sine kolleger, sammen med utfordringer ved overføring av den tause delen av det som gjør en god lærer god.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleMer enn summen av delene? : casestudie : betingelsene for samhandling i et privat skolekonsernnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel