dc.contributor.advisor | Selvik, Randi Margarete | nb_NO |
dc.contributor.author | Kulset, Nora | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T13:07:22Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T13:07:22Z | |
dc.date.created | 2012-09-27 | nb_NO |
dc.date.issued | 2012 | nb_NO |
dc.identifier | 557347 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/243648 | |
dc.description.abstract | Forskning i denne oppgaven viser at daglig sang og musikk hjelper minoritetsspråklige førskolebarn med å lære seg norsk både lettere og raskere. Det er to hovedårsaker til at innlæringen blir mer effektiv med musikk. For det første får språklærlingen lettere innpass i sosialt samspill med barn som snakker målspråket. For det andre øver språklærlingen seg på målspråket i så stor grad gjennom sang at de raskere begynner å produsere talt språk. Oppgaven bygger på teori hentet fra musikkvitenkap, nevrovitenskap, språkvitenskap og psykologi samt egen empiri. Empirien er samlet gjennom feltarbeid i en barnehage med stor andel minoritetsspråklige barn og kvalitative forskningsintervju med de ansatte i samme barnehage. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultet, Institutt for musikk | nb_NO |
dc.subject | Humanities, Theology | en_GB |
dc.title | Musikk og andrespråk: Om musikk som verktøy i norskopplæringen av minoritetsspråklige førskolebarn | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 124 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultet, Institutt for musikk | nb_NO |