Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFeilberg, Julie
dc.contributor.advisorHansen, Aase Lyngvær
dc.contributor.advisorKeating, Elizabeth
dc.contributor.authorHjulstad, Johan
dc.date.accessioned2017-03-14T09:01:32Z
dc.date.available2017-03-14T09:01:32Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.isbn978-82-326-2167-5
dc.identifier.issn1503-8181
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2434026
dc.description.abstractSummary of the thesis New developments and use of participation technologies allow people to create new kinds of built spaces in ways that affect actions, collaborations, perceptions, and the production of meaning – and, consequently, the way in which such spaces afford learning. This thesis reports a microethnographic study of a distance education setting in which advanced videoconferencing technologies were set up in order to create a virtual classroom in which (up to five) remote, separately located students could learn signed language in the company of other students. The data was gathered in the context of deaf education in Norway; thus, within a sociocultural tradition of visually-oriented communicative practices. The main data of this microethnography consists of recorded footage of the videoconference-mediated synchronous (video) images of weekly multiparty lessons, in which participants could see each other at all times, but no sound was transmitted. The study took an embodied (and multimodal) interaction analytic approach to the data, and explored the way in which the teachers and students organized their own and interpreted others’ bodily movements; that is, it examined the way in which they employed multimodal resources (e.g., signed language, gesture, gaze, head movements, facial expressions, body postures, object manipulation, and technology) when interacting with one another. The analysis demonstrates how teachers and students collaborated to visually coordinate and organize the activities, primarily through (sign) languaging in the virtual classroom. This implies that they contingently adapted their practices and strategies to the semiotic ecology of the setting, thus providing important insight into what it is like to participate, learn, and form identities in a new educational setting. The thesis contributes to deaf education and beyond, and adds to our understanding of teaching and learning – visually-oriented practices, participation, and identity work – in new technology-mediated settings.nb_NO
dc.description.abstractSammendrag av avhandlingen Når ny teknologi for felles deltakelse utvikles og tas i bruk, skapes det nye typer arenaer for samhandling. Slike nye omgivelser virker i sin tur inn på hvordan vi sanser, handler, samarbeider og produserer mening – og følgelig, hvordan omgivelsene muliggjør og begrenser læring. Avhandlingen er en mikroetnografisk studie av et fjernundervisnings-opplegg, hvor avansert videokonferanseteknologi ble brukt til å lage et virtuelt klasserom. Der fikk (inntil fem) elever, hver koblet opp fra sin skole, lære tegnspråk i fellesskap med andre elever. Dataene er hentet fra en del av norsk utdanningssektor som angår opplæring av elever med nedsatt hørsel, og som hviler på en sosiokulturell tradisjon for visuelt-orienterte kommunikative praksiser i opplæringen. Hoved-dataene i studien består av opptak av det videokonferanse-medierte innholdet av de ukentlige skoletimene. I timene kunne hver og en av elevene til enhver tid se hverandre, mens ingen lyd ble overført. I studien inntar jeg en kroppslig (og multimodal) interaksjons-analytisk tilnærming til videodataene. Der utforsker jeg måten som lærere og elever organiserer og koordinerer sine egne, og fortolker andres, kroppslige bevegelser. Med andre ord, hvordan de tar i bruk multimodale ressurser (som tegnspråk, gester, blikk, hodebevegelser, kroppsorienteringer, håndtering av objekter og teknologi) når de samhandler. Analysene viser hvordan lærerne og elevene samarbeider for å visuelt koordinere og organisere aktivitetene, hovedsakelig ved bruk av tegnspråk (tegn-språking) i det virtuelle klasserommet. Dette innebærer en kontinuerlig tilpasning av praksiser og strategier til den semiotiske økologien i de teknologi-medierte omgivelsene. På denne måten fremvises viktige innsikter om hvordan det er å delta, lære og forme identiteter i en ny undervisingskontekst. Avhandlingen bidrar til, men også ut over, feltet opplæring av elever med nedsatt hørsel, og er et tilskudd til vår forståelse av undervisning og læring – visuelt-orienterte praksiser, deltakelse og identitetsarbeid – i nye teknologi-medierte omgivelser.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.relation.ispartofseriesDoctoral theses at NTNU;2017:47
dc.relation.haspartIdentity Negotiations in a Visually-Oriented Virtual Classroom. in Bagga-Gupta, S., Hansen, Aa. L., & Feilberg, J. (2016), Identity (Re)visited and (Re)imagined: Empirical and theoretical contributions on embodied communication across time and space.
dc.relation.haspartHjulstad, J. Orchestrating Attention in Visually-Oriented Virtual Classrooms - Is not included due to copyright
dc.relation.haspartHjulstad, Johan. Practices of Organizing Built Space in Videoconference-Mediated Interactions. - ‘The Version of Record of this manuscript has been published and is available in " Research on Language and Social Interaction" 2016 ;Volum 49.(4) s. 325-341 - http://dx.doi.org/10.1080/08351813.2016.1199087
dc.titleEmbodied Participation In the Semiotic Ecology of a Visually-Oriented Virtual Classroomnb_NO
dc.typeDoctoral thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Linguistics: 010nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel