Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRønning, Frode
dc.contributor.authorKastet, Ingrid Vee
dc.date.accessioned2017-03-13T07:58:47Z
dc.date.available2017-03-13T07:58:47Z
dc.date.created2017-01-14
dc.date.issued2017
dc.identifierntnudaim:14241
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2433758
dc.description.abstractI denne studien har det blitt utført forskning på betydningen av oppgavetekstens utforming i tekstbaserte matematikkoppgaver. Det har blitt utført en småskala kvalitativ undersøkelse med elever i en klasse på 10. trinn som har arbeidet med oppgaver i to runder, og blitt intervjuet om opplevelsen av dette arbeidet. I første runde arbeidet elevene med én oppgave, «Skritt», hentet fra de frigjorte oppgavene fra Programme for International Student Assessment (PISA). I den andre runden arbeidet de med et sett av oppgaver som jeg utarbeidet delvis som modifikasjoner av PISA-prosjektets oppgave. Denne undersøkelsen ble utført for å kunne besvare forskningsspørsmålet som er utgangspunktet for denne masteroppgaven: Hvordan påvirker oppgavetekstens utforming hvordan elevene behandler et gitt algebraisk objekt? Begrepet utforming sikter til litterære elementer som setningsstrukturer, antall setninger, tekstens plassering, det visuelle inntrykket, formuleringer, språkbruk og andre faktorer som ikke påvirker handlingen, miljøet eller situasjonen som beskrives. Det algebraiske objektet som brukes i denne studien er strukturelt identisk med a/b=c, og forekommer både i oppgaven «Skritt» og de modifiserte versjonene av denne. Modifikasjonene av «Skritt» er gjort på bakgrunn av datamaterialet fra første runde, og et teoretisk rammeverk der blant annet Susan Gerofskys (1996) funn har spilt en vesentlig rolle. Resultatene av studien viser at de litterære elementene av en tekstoppgave har betydning for hvordan elevene oppfattet informasjonen som ble formidlet om det algebraiske objektet. Kortere og færre setninger, symbolspråk separert fra naturlig språk og linjeskift mellom de forskjellige opplysningene er noen av faktorene som viste seg å være til fordel for at elevene oppfattet og behandlet informasjonen som ble gitt om det algebraiske objektet mer korrekt. I samsvar med tidligere forskning på området, viste denne studien at informasjonen om det algebraiske objektet anvendes mer korrekt av elevene jo mer lik utformingen av oppgaveteksten er den utformingen som de vanligvis møter i undervisningen.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectLektorutdanning i realfag for trinn 8 -13, Matematikk og kjemi
dc.titleTekstoppgaver i matematikk - Betydningen av oppgavetekstens utforming for elevenes mestring
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel