Rådgiverrollen, mellom tidstyv og grunnleggende ferdighet
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2432675Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3400]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [37186]
Originalversjon
SINTEF , 2015Sammendrag
Denne rapporten presenterer resultatene fra et kvalitativt forskningsprosjekt om rådgiverrollen. Prosjektet ble gjennomført på oppdrag fra Utdanningsforbundet, av forskere ved SINTEF, NTNU og IRIS. Prosjektet ble gjennomført i 2014, og i tråd med oppdragsgivers ønske konsentrerer rapporten seg om rådgivernes egne oppfatninger rundt rolle og arbeidshverdag i skolen. Rapporten tar for seg rådgiverrollen både i ungdomsskolen og i videregående skole. Studien har utelukkende vært basert på kvalitative data fra intervjuer gjennomført vinter 2013 og gjennom 2014. Rapporten søker å gi innsikt i hva rådgiverne synes er viktig for den videre utviklingen av rådgiverfunksjonen i skolen, både i forhold til kompetanseheving, arbeidsoppgaver, arbeidsdeling og samarbeid.