Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLinaker, Olav M.
dc.contributor.advisorGråwe, Rolf W.
dc.contributor.advisorSteinsbekk, Aslak
dc.contributor.advisorIversen, Valentina Cabral
dc.contributor.authorLara-Cabrera, Mariela Loreto
dc.date.accessioned2017-03-01T12:03:11Z
dc.date.available2017-03-01T12:03:11Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.isbn978-82-326-2137-8
dc.identifier.issn1503-8181
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2432548
dc.description.abstractGruppebasert pasientopplæringstiltak har vært en lovpålagt oppgave for spesialisthelsetjenesten siden 1999. Intensjonen med opplæringsgrupper er at pasienter får informasjon og kunnskap til å delta på en mer aktiv måte i behandlingen, men effekten er dårlig dokumentert. Formålet med denne avhandlingen har derfor vært å undersøke effekten av pasientopplæringstiltak til voksne i psykisk helsevern. Pasientopplæringstiltak har vært utviklet og gjennomført i samarbeid med helsepersonell på Tiller og Nidaros Distriktspsykiatriske sentre (DPS), Mental Helse Trondheim og to regionale brukerstyrte sentre i helseregion Midt-Norge. Vårres Regionalt brukerstyrt senter Midt Norge og Kompetansesenter for Brukererfaring og Tjenesteutvikling har også bidratt aktivt i gjennomføring og videreutvikling av pasientopplæringsgrupper. Innholdet i pasientopplæringstiltakene har bestått av informasjon om psykisk helse, pasientrettigheter, behandlingsmuligheter, forventninger, målsettinger og rammer for behandling, sammenhenger mellom kropp og psyke, samt selvhjelpsmuligheter. I tillegg har pasienter hatt anledning til å delta i diskusjoner i smågrupper. Disse forberedende opplæringstiltak ble gitt før og i tillegg til vanlig behandling ved DPSer. De fire studiene som presenteres i denne avhandlingen inkluderer en valideringsstudie, to randomiserte kontrollerte studier og en oversiktsstudie. Valideringsstudien (studie I) undersøker måleegenskapene til et spørreskjema som måler selvrapportert pasientaktivering (Patient Activation Measure-13, PAM-3). Studie II undersøker effekten av et 8-timers forberedende opplæringstiltak, på kunnskap om behandlingspreferanser. Studie III undersøker effekten på pasientaktivering av et 4-timers opplæringstiltak gitt før og i tillegg til vanlig behandling ved to DPSer. Studie IV vurderer og oppsummerer effektene av gruppebaserte opplæringstiltak vist i internasjonal forskning. Samlet sett viser avhandlingen at PAM-13 har gode måleegenskaper og at gruppebaserte pasientopplæringstiltak fører til økt kunnskap om behandlingspreferanser og økt pasientaktivering. Selv om det er få studier på feltet tyder studie IV på at pasientopplæring har gunstig korttidseffekt på pasientaktivering. Avhandlingen viser også at det mangler kunnskap om langtidseffekter, samt kliniske og økonomiske forhold. Resultatene i denne avhandlingen vurderes å bidra med ny kunnskap om effekter av pasientopplæringstiltak gitt til voksne pasienter i psykisk helsevern.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.relation.ispartofseriesDoctoral theses at NTNU;2017:31
dc.titleThe effects of peer co-led educational group interventions in mental health settingsnb_NO
dc.typeDoctoral thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel