Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEide, Kurt-Ole
dc.contributor.authorStene, Kjell Arne
dc.date.accessioned2017-02-14T14:47:07Z
dc.date.available2017-02-14T14:47:07Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2430791
dc.description.abstractI vårt studie innen fag og yrkesdidaktikk vil vi forsøke å finne svar på hvordan eleven lærer ved å bruke digitale verktøy som didaktisk hjelpemiddel i undervisningen, sammenlignet med bruk av tradisjonell undervisning i tilpasset opplæring. Med tradisjonell undervisning mener vi tavleundervisning i klasserom og mesterlære i verkstedet. Vi gjennomførte et kvalitativt studie på vår egen arbeidsplass, som deltakende forskere. Vi ser at det kan være en fordel å være på egen arbeidsplass, fordi vi kjenner godt til organisasjonen og omgivelsene. Vårt kvalitative studie bygger på empiri, rettet mot observasjon og gruppeintervjuer av 30 elever og 2 yrkesfaglærere ved utdanningsprogrammet vg1 bygg- og anleggsteknikk. De digitale verktøyene vi prøvde ut, var to instruksjonsfilmer laget av yrkesfaglærere, mens den tredje instruksjonsfilmen var lastet ned fra Youtube (internett). Formålet med studiet vårt, er å se hvordan instruksjonsfilm i læringsarbeid kan hjelpe eleven med å tilegne seg kunnskap, holdninger og ferdigheter, og hvordan eleven klarer å omsette teori til praksis. Vi ønsker å undersøke om det kan være forskjeller ved å se på utførelse av praktiske oppgaver på instruksjonsfilm i en mindre gruppe, eller at yrkesfaglærer demonstrerer utførelse av en arbeidsoppgave foran en større gruppe i verkstedet. En målsetting er så se hvordan elevene klarer å omsette informasjonen til egen praktisk utførelse av arbeidsoppgaven. Våre erfaringer som yrkesfaglærere og håndverkere tilsier at en del fagkunnskap og ferdigheter må erfares gjennom fysisk aktivitet i forskjellige arbeidsoppgaver. Med utgangspunkt fra mesterlære (Baltzersen, 2014) og instruksjonsfilm, blir det interessant å se hvordan elever og yrkesfaglærere på vg1 bygg og anleggsteknikk opplever læring og mestring gjennom instruksjonsfilmer. Den videregående skolen kan beskrives som et samfunn i miniatyr, og byr på et mangfold av mennesker, kulturer og aktiviteter. I masteroppgaven vår vil vi ta leseren gjennom en reise i arbeidshverdagen hos yrkesfaglærere og elever på vg1 bygg og anleggsteknikk. I arbeidshverdagen er det fokus på tilrettelegging og utvikling av kunnskap, holdninger og ferdigheter som foregår i klasserommet og i verkstedet. Som lærere legger vi til rette læring gjennom undervisning. Bruk av filmene i undervisningen omhandler hvordan elevene lærer og hvordan andre lærere erfarer filmene som verktøy i tilpasset opplæring.nb_NO
dc.description.abstractIn our study within vocational education, we will try to find answers on how the student is learning using digital tools in teaching, versus using traditional teaching in customized training. We will delve into using qualitative research method, where we are vocational teachers at vg1 building and construction. That way there will be a participatory study on our own workplace. We see that there may be an advantage to be in our own workplace, because we know well the organization and its surroundings. Our qualitative research is based on empirical evidence, aimed at observation and group interviews of 30 students and 2 vocational teachers at Charlottenlund high school. Two of the instruction films are made by vocational teachers, while the third instruction movie is taken from the internet. The purpose of our study is to see how the student acquire learning, and how the student manages to translate theory into practice. We wonder if there may be differences by looking at the practical tasks on film or be told, against the carrying out the task physically. Our experiences as teachers and artisans suggests that some technical knowledge and skills must be experienced through physical activity in different jobs. Starting from apprenticeship learning and instructional film, it becomes interesting to see how students and vocational teachers at Level 1 Building and Construction experiencing learning and mastering through instructional videos. The high school can be described as a society in miniature, providing a diversity of people, cultures and activities. In our thesis we will take the reader a journey of everyday work in vocational teachers and students at Level 1 Building and Construction. In their daily work the focus is on knowledge, attitudes and skills takes place in the classroom and in the workshop. In dissemination meet various challenges that characterize the training. The diversity of students give different prerequisites for learning and mastering, and it is in this area that it should be focus on in relation to vocational education.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleDigitale verktøy som didaktisk hjelpemiddel i undervisningen - Et studie om bruk av instruksjonsfilm på vg1 Bygg- og anleggsteknikknb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel