dc.contributor.author | Dalaker, Ingrid Loe | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T12:39:16Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T12:39:16Z | |
dc.date.created | 2006-03-21 | nb_NO |
dc.date.issued | 2005 | nb_NO |
dc.identifier | 125885 | nb_NO |
dc.identifier.isbn | 82-471-7327-1 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/242768 | |
dc.description.abstract | Komponisten Thomas Dyke Acland Tellefsen (1823-1874) etterlot 44 opus med originalkomposisjoner. Flertallet av verkene er for klaver solo, men opuslisten inneholder også en relativt omfattende kammermusikkproduksjon og to klaverkonserter. Selv om Tellefsen i sin levetid var internasjonalt kjent, ble han relativt fort glemt etter sin død i 1874. Tellefsen var en av de første komponister som integrerte elementer fra norsk folkemusikk i kunstmusikken på en seriøs måte, men musikken hans aldri blitt del av noe fast konsertrepertoar og er inntil i dag ikke videre kjent utenfor en gruppe av spesielt interesserte. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Det historisk-filosofiske fakultet | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2005:215 | nb_NO |
dc.subject | HUMANITIES and RELIGION: Aesthetic subjects: Music | en_GB |
dc.subject | musikk | no_NO |
dc.subject | musikkhistorie | no_NO |
dc.subject | resepsjonshistorie | no_NO |
dc.subject | musikksosiologi | no_NO |
dc.subject | kulturnasjonalisme | no_NO |
dc.title | Thomas Tellefsen i norsk og fransk musikkultur - en resepsjonshistorisk og verkanalytisk studie | nb_NO |
dc.type | Doctoral thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 299 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultet | nb_NO |
dc.description.degree | dr.art. | nb_NO |
dc.description.degree | dr.art. | en_GB |