Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKlempe, Hroar
dc.contributor.authorChaudhry, Heena Saleem
dc.date.accessioned2017-01-12T13:18:44Z
dc.date.available2017-01-12T13:18:44Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2427137
dc.description.abstractFrafall i videregående skole er ikke noe nytt, men konsekvensene var blitt alvorligere. Arbeidsmarkedet krever høyere kompetanse og det er større fare for å utvikle psykiske lidelser (Hernes, 2010). I løpet av de siste årene har det skjedd store endringer gjennom reformer i skolesystemet. Endringene trer i kraft for å gi elevene et bedre læringsutbytte, tilpasset opplæring og et av de viktigste momentene som ofte beskrives i reformene; mer oppmerksomhet rundt frafallsproblematikken. Forskningsprosjektet Bortvalg og kompetanse viser en sammenheng mellom frafall og en rekke sosiale bakgrunner som, kjønn, foreldres utdanning, sammenheng mellom fravær og prestasjon på ungdomskolen og videregående skole, minoritets- og majoritetselever. Det kan også være andre årsaker til frafall i videregående skole som lite motivasjon, ingen eller dårlige målsettinger, eller adferds- og læringsvansker. I dette prosjektet ønsker jeg å se om langsiktige mål kan redusere frafallet. Vi har seks dimensjoner for læringsprosesser som kan gi bedre læringsutbytte til elever. De seks er: intensitet, feedback, selvregulering, progresjon og to bakenforliggende dimensjoner motivasjon og selvoppfatning. Motivasjon er et ord som blir mye brukt av informantene selv og jeg har valgt å bruke fire motivasjonsteorier; adferdsforsterkning, behovsteori, målsetting og indre motivasjon, samt lærings- og adferdsvansker som et eget moment i min frafallsforskning. Jeg har valgt å bruke kvalitativ semi-strukturerte intervjusamtaler som metode for min oppgave. I metodedelen beskriver jeg framgangsprosessen, og vurderer oppgavenes reliabilitet, validitet og etiske retningslinjer. Totalt har jeg benyttet meg av åtte deltagere som gikk sitt siste år på studiespesialisering. I analysedelen drøfter jeg begrepene fra teoridelen opp mot hva informantene forteller på intervjuene. I resultatdelene kommer jeg fram til at langsiktige mål kan redusere frafall. Når man setter mål for hva informanten ønsker å oppnå, er det viktig at han/hun får feedback, 5 ser progresjon, får veiledning og opplever mestringsfølelse. Langsiktige mål være gode grunnlag for å motivere elever.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleÅ undersøke i hvilken grad den enkeltes langsiktige mål kan motvirke frafall i videregående skole : frafall i videregående skolenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel