• Bacheloroppgave Dressmann 

      Kandidat: 10013 (Bachelor thesis, 2019)
      Hensikten med oppgaven er å avklare om Dressmann fremdeles vil være et av Nordens største motekjeder for herrer om fem år. For å beskrive hvorledes Dressmann kan fortsette å være et av de ledende tekstilaktørene, var en ...
    • Building chain loyalty in grocery retailing by means of loyalty programs – A study of ‘the Norwegian case’ 

      Nesset, Erik; Bergem, Ola; Nervik, Bjørn; Schiøll Sørlie, Even; Helgesen, Øyvind (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      The aim of the paper is to analyze chain loyalty effects of customers' perceived value of loyalty programs in grocery retailing. It contributes to filling a gap in the literature, as there has been little earlier focus on ...
    • E-handelens innvirkning på kvinners forbrukeratferd 

      Ericsson, Amanda Jullum; Gorska, Adriana Teresa; Henden, Sofie (Bachelor thesis, 2016)
      I denne bacheloroppgaven har vi undersøkt hvordan den økende interessen for e-handel har påvirket kleshandelen til kvinner mellom 18 og 35 år. For å ha muligheten til å svare på vår problemstilling på en ryddig og oversiktlig ...
    • Egne merkevarer I hvilken grad handler forbrukeren egne merkevarer? 

      Eiksund, Kaja Renate (Bachelor thesis, 2021)
      Temaet for denne bacheloroppgaven er basert på forbrukerens kjennskap til kjedenes egne merkevarer, og i hvilken grad de handler det i dagligvarebutikker. Dagligvaremarkedet består i hovedsak av tre store aktører, som ...
    • Fremtidens kjøpesenter 

      10031; 10019 (Bachelor thesis, 2019)
      Hensikten med denne oppgaven var å undersøke hvordan e-handelen har påvirket kundenes kjøpsatferd og hvordan denne nye handelsformen har påvirket utviklingen i kjøpesenterbransjen. Vi var spesielt interessert i hvordan ...
    • How important are private labels for consumers in grocery retailing? 

      Rønningen, Marielle Kolstad (Master thesis, 2018)
      The grocery market has three large umbrella chains where they use different approaches to differentiate themselves. One approach is their use of private labels. When the private labels were introduced into the market, they ...
    • Hvordan kan XXL gjenvinne lønnsomhet? 

      Haanshuus, Jeppe Lande og Jåstad, Håvard (Bachelor thesis, 2019)
      Hensikten med denne oppgaven er å beskrive hvordan XXL kan gjenvinne lønnsomhet. Oppgaven er konfidensiell og skal ikke publiseres offentlig. For å beskrive hvordan XXL kan gjenvinne lønnsomhet var vi spesielt interessert ...
    • Hvordan kan XXL gjenvinne lønnsomhet? 

      Haanshuus, Jeppe Lande og Jåstad, Håvard (Bachelor thesis, 2019)
      Hensikten med denne oppgaven er å beskrive hvordan XXL kan gjenvinne lønnsomhet. Oppgaven er konfidensiell og skal ikke publiseres offentlig. For å beskrive hvordan XXL kan gjenvinne lønnsomhet var vi spesielt interessert ...
    • Hvordan påvirker parallellimport av eksklusive motemerker til dagligvarebransjen, high-end segmentet i motebransjen? 

      Ryste, Marius Tryggestad; Avseth, Håkon Engen (Bachelor thesis, 2020)
      Før vi startet arbeidet med denne bacheloroppgaven hadde vi et ønske om å belyse parallellimport for allmennheten. Til sammen har vi 10 års erfaring fra motebransjen hvor vi erfarte negative konsekvenser av parallellimport. ...
    • Kundelojalitet 

      Haugen, Astri Marie Vik; Fagerli, Martine Kolsvik (Bachelor thesis, 2017)
      I denne oppgaven har problemstillingen: «hvordan påvirker lojalitetsprogrammer i dagligvarehandelen forbrukernes lojalitet til de respektive handelshusene» blitt analysert og drøftet. Distribusjonskjeden består av leddene ...
    • Kundelojalitet gjennom egne merkevarer 

      Huse, Sebastian (Bachelor thesis, 2023)
      Temaet for oppgaven er rettet mot det norske dagligvaremarkedet og egne merkevarer. For denne bacheloroppgaven skal man forsøke å svare på problemstillingen ‘‘Hvordan kan bruken av egne merkevarer påvirke kundelojalitet?’’. ...
    • Markedsføring, modeller og makt i norsk dagligvarehandel: fra kjøpmannen på hjørnet til tre store handelshus 

      Nervik, Bjørn (Chapter, 2019)
      Dette bokkapitlet viser endringer som har skjedd i markedsføringskanalene for dagligvarer i Norge i perioden 1953–2017. Tre problemstillinger belyses: (1) Har antall detaljvareutsalg blitt redusert i løpet av perioden i ...
    • Mersalg i fysiske butikker og nettbutikker 

      Lundbø, Helene; Berge, Maria Bigset (Bachelor thesis, 2016)
      Hensikten med denne oppgaven var å finne ut om en selger i en fysisk butikk kan påvirke til større og flere salg i forhold til en nettbutikk. Hos en fysisk butikk har vi en fysisk selger som viser kunden ulike produkter ...
    • Nespresso 

      Pedersen, Ina Valdal; Moen, Maria Alejandra (Bachelor thesis, 2016)
      Hensikten med denne oppgaven er å se hvilken utfordringer Nespresso vil møte på veien fra e-handel og til utviklingen av flere distribusjonskanaler. Vi synes det ville være interessant å se nærmere på hvilke alternativer ...