• Corporate social responsibility : a study on the relationship between motivation and CSR activities 

      Fjørtoft, Barbro Elisabeth (Master thesis, 2015)
      Corporate Social Responsibility (CSR) is not a new phenomenon. However, CSR has received increasing attention in the last decades from both academia and from businesses themselves. The general awareness in society to CSR ...
    • Har synet på personvern, i forbindelse med bruken av cookies, endret seg i løpet av de siste 20 årene? 

      Dragsund, Annika Aspevik; Farstad, Thea Nedregård (Bachelor thesis, 2022)
      Internett har blitt en stor del av vår hverdag, og bedrifter har benyttet seg mer av digital markedsføring. Går man inn på internett får man i dag raskt opp en personlig tilpasset reklame. Årsaken til at reklamen er tilpasset ...
    • HVA DRIVER FORBRUKERNES ETTERSPØRSEL ETTER TESLA? 

      Rafiq Ali, Nimatollah; Hatledal, Adrian Hole (Bachelor thesis, 2020)
      Formålet med denne oppgaven var å undersøke og kartlegge hvilke faktorer som driver forbrukernes etterspørsel etter Tesla i det norske elbilmarkedet. Noe som vekker refleksjoner og spørsmål om hvilke holdninger og assosiasjoner ...
    • Hva påvirker forbrukernes prissensitivitet på det stadig prisøkende smarttelefonmarkedet? 

      Sporin, Danijel; Skytterholm, Martin Kolvik (Bachelor thesis, 2019)
      I denne oppgaven skal vi se på hvordan prissensitivitet påvirkes på det norske smarttelefonmarkedet. Smarttelefoner er noe som er blitt utrolig viktig for det moderne norske samfunn, både for tilgjengelighet, arbeid, og ...
    • Hvilke faktorer påvirker unges spareatferd i Ålesund? 

      Aarseth, Fredrik Olsen (Bachelor thesis, 2022)
      I denne oppgaven skal jeg se nærmere på faktorer som påvirker spareatferden til unge i Ålesund mellom 18 og 30 år. I oppgaven er det kartlagt de vanligste sparemetodene og trender for denne aldersgruppen samt foretatt ...
    • Hvordan kan Panto posisjonere seg på det norske markedet for studenter mellom 18 og 30 år? 

      Horn, Solveig Nordset; Øvreberg, Nora Ringstad (Bachelor thesis, 2020)
      Sammendrag Posisjonering er en sentral del av all markedsføring, og handler om å plassere et produkt eller merke i en målgruppes bevissthet. I denne oppgaven har vi forsøkt å finne ut hvordan en nyetablert bedrift som ...
    • Hvordan kan Slettvoll skape en tilfredsstillende og optimal kundereise gjennom utvikling av nettbutikk? 

      Vik, Kine Emilie; Sætre, Espen Ulvestad (Bachelor thesis, 2021)
      I startfasen av bacheloroppgaven hadde vi et ønske om å belyse et berøringspunkt i kundereisen som kan forbedres og videreutvikles, slik at det til slutt vil kunne imøtekomme kundens behov. Dette resulterte i et ønske om ...
    • Hvordan påvirker chatbot ansatte i kundeservice i Nordea Ålesund? 

      Gundersen, Line; Svensli, Belinda Berg; Røssaak-Norvik, Sarah M. (Bachelor thesis, 2021)
      Bankbransjen benytter seg av stadig nye teknologiske utviklinger som blant annet kunstig intelligens for å optimalisere kundeservice. Programvaren chatbot bidrar i videreutviklingen av en digitalisert kundeservice, hvor ...
    • Internationalization Process of Ekornes Beds AS 

      Blindheimsnes, Karoline Ski; Kanistus, Anton Jenittus (Master thesis, 2020)
      Denne masteroppgaven er skrevet som en konfidensiell oppgave i samarbeid med Ekornes Beds AS, hvor innholdet derfor anses som strengt fortrolig og ikke skal publiseres før tre år fra datoen 08.07.2020. Formålet med denne ...
    • Kan bærekraftige fritidsreiser gi en bedre reiseopplevelse? 

      Hagen, Maren Fjelldal; Lund, Emma Adele Larsen; Fjørtoft, Barbro Elisabeth; Grimstad, Siv Marina Flø; Glavee-Geo, Richard (Chapter, 2021)
      Vår studie viser at forbrukeres holdning til miljøvern og bærekraftig forbruk kan forutsi intensjon om forbruk av bærekraftig transport. Videre ser vi at bruk av bærekraftig transport kan lede til en bedre reiseopplevelse. ...
    • Motivations for CSR in the Norwegian maritime cluster: stakeholder perspectives and policy implications 

      Fjørtoft, Barbro Elisabeth; Grimstad, Siv Marina Flø; Glavee-Geo, Richard (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      The goal of the paper is to explore the motives forfirms’engagement inCSR and tofind out what underlines the CSR stakeholder choice. Weintegrated both qualitative and quantitative approaches and addressedthe research ...
    • SMEs motivations for CSR: an exploratory study 

      Grimstad, Siv Marina Flø; Glavee-Geo, Richard; Fjørtoft, Barbro Elisabeth (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Purpose The paper aims to investigate the relationship between firms’ motivation for corporate social responsibility (CSR) and the moderating role of internationalisation. Design/methodology/approach The authors developed ...
    • The importance of brand awareness in a marketing perspective 

      Strømsnes, Linn; Görög, Kristof; Sørli, Line (Bachelor thesis, 2021)
      Denne bacheloroppgaven ser nærmere på sosiale medier som et merkevarekjennskap-bygning verktøy og bruker en lokal bedrift på Sunnmøre, kalt Sibelia, som et praktisk eksempel. Denne oppgaven fordyper seg i temaet markedsføring, ...
    • Transformasjons- og transaksjonsledelse for instituttledere ved NTNU Ålesund 

      Hedenstad, Astrid; Sollien, Vilde Christine (Bachelor thesis, 2019)
      Denne oppgaven er konfidensiell. En organisasjon sin omstillingsevne innen dynamiske omgivelser er viktig, da endringshastigheten i det norske markedet er økende (Carlin, 2015). Derfor er det en rekke foreliggende ...
    • University-industry collaboration: important factors, opportunities and challenges when collaborating on business internship 

      Hauken, Andrea Fjellestad; Kleppe, Benedicte Drevland (Master thesis, 2022)
      Målet med denne masteroppgaven er å utforske faktorer som de ulike interessentene ser på som viktige for en praksisplass av høy kvalitet i forretningsutdanning. I forbindelse med et globaliserende arbeidsmarked i stadig ...
    • Utvikling av en modell for samfunnsansvar i den maritime næringen 

      Fjørtoft, Barbro Elisabeth; Grimstad, Siv Marina Flø; Glavee-Geo, Richard (Chapter, 2019)
      Bedrifters samfunnsansvar (BSA) har fått stor oppmerksomhet de siste årene, og der er generell enighet i samfunnet om at bedrifter har et ansvar utover profittmaksimering. Målet for dette bokkapittelet er å utforske den ...
    • Valg av lokasjon i landbasert oppdrett 

      Gjerde, Martin Ove; Bjelland, William Berge (Bachelor thesis, 2022)
      Landbasert oppdrett vil være en ny måte å drive oppdrett på som er bedre egnet grunnet kontroll på de ytre faktorene. Det vil kutte store kostnader i form av avlusing, rømming og sykdom og de klarer derfor å konkurrere på ...