• Bacheloroppgave, IDG3910 Interaksjonsdesign BIXD 

      Ihasee, Silje (Bachelor thesis, 2023)
      Denne oppgaven handler om hvordan Gina Tricot kan utvikle en ny løsning med forbrukeren i fokus, i forhold til en mer bærekraftig kleshandel og handelsopplevelse, hvor oppgavens problemstilling er som følger: “Hvilke ...
    • Backload: web application for increased transportation efficiency 

      Horvei, Håkon; Ihle, Aslak; Jacobsen, Mats Åsbu; Seljehaug, Christoffer (Bachelor thesis, 2018)
      Driving with extra available space is a common occurrence in the cargo transportation industry. In Norway, approximately one third of the kilometers driven by transportation trucks are without cargo. By creating a web ...
    • Barne-TV. Produksjon og utvikling av livssynsprogram for barn 

      Leknes, Silja (Bachelor thesis, 2011)
      NORSK: Dette prosjektet har gått ut på å utvikle et pilotprosjekt til en barne-TV produksjon for et kristent TV-produksjonsselskap. Oppdragsgiver, Hope Channel Norge, ønsker å produsere flere programmer for barn. Pilotprosjektet ...
    • Barriers of trust in information sharing networks 

      Raaum, Margrete (Master thesis, 2011)
      The research area in question in this thesis is an analysis of success factors in information sharing trust networks that are designed to combat cyber crime. Information sharing is one of the key elements in successful ...
    • Barriers to User Acceptance of Virtual Reality in the Construction Industry 

      Christensen, Casper Niemann (Master thesis, 2020)
      Denne afhandling undersøgte dele af den norske byggebranche med det formål at identificere potentielle tilengelsesbarrierer over for VR. Dette var et samarbejdsprojekt mellem NTNU og Vixel, hvor forskeren gennemførte en ...
    • Bedre brukeropplevelser hos fastlegen: Å skape gode opplevelser for pasienten under legebesøket, gjennom styrket pasientdeltakelse - et tjenestedesignprosjekt 

      Herdlevær, Åshild Drønen (Master thesis, 2014)
      Dette prosjektet har hatt som mål å finne relevante løsninger til utfordringer rundt pasientdeltakelse i legekonsultasjonen. Prosjektet starter med å kartlegge og skape forståelse rundt det komplekse systemet som utgjør ...
    • Behavioural Design in Online Discussion: - A Theoretical Evaluation of Persuasive Solutions 

      Monsholm, Ida Linn (Master thesis, 2017)
      An attempt at providing an overview and fundamental understanding of the psychological and theoretical aspects to user behaviour in online discussion, as well as discussing ethical boundaries and practicality of persuasive ...
    • Best uten røyk 

      Lyshaugen, Thomas; Sporsheim, Vidar; Reinsby, Mats (Bachelor thesis, 2003)
      Prosjektet er en kampanje mot røyking rettet mot ungdom. Det er ingen arbeidsgiver, så prosjektet er fiktivt. Det skal ikke publiseres på noe vis utover det som er fastlagt fra HiG. Kampanjen består av en webside og en ...
    • Bias in research for design: Considerations for designers when conducting user experience research 

      Purdy, Clara (Master thesis, 2021)
      This study investigates how user experience (UX) practitioners consider bias in their research by reviewing and analyzing published materials in tandem with ethnographic methods. Research bias refers to the ways in which ...
    • Bibliofil – Forslag til utbedring av bibliotekstjenesten Bibliofil 

      Antonsen, Maren Tranget; Gaustad, Solveig Engevold (Bachelor thesis, 2021)
      I dette avsluttende bachelorprosjekt i interaksjonsdesign ved NTNU: Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet på Gjøvik har prosjektet med problemstillingen «Hvordan kan Bibliofil gjøres enklere å bruke for alle ved ...
    • Bilderedigering i mobilapplikasjon 

      Holm, Peder (Master thesis, 2019)
      I denne oppgaven skulle det lages bilderedigering som et tillegg i Telenor sin allerede eksisterende skylagringsapplikasjon. Denne oppgaven gikk ut på å prosjektere hva dette kunne være. Det ble funnet at den beste ...
    • Billig og effektiv direktesending 

      Ruud, Henrik; Gustafson, Petter (Bachelor thesis, 2018)
      I denne oppgaven bruker vi den lille datamaskinen Raspberry Pi som kjerne i et flerkamera direktesendingssystem. I et tidligere emne utviklet vi systemet, og det er på bakgrunn av disse erfaringene vi har videreutviklet ...
    • Blikk på skjermen: bruk av eyetracking for evaluering av visuelt komplekse TV-programmer 

      Berg, Amund (Master thesis, 2007)
      NORSK: Etter hvert som TV går inn i en ny digital hverdag får produsentene nye verktøy. Det gir muligheter for å produsere langt mer komplekse TV-bilder enn tidligere. Det er lite kunnskap om hvordan seeren påvirkes av ...
    • Borge/computer : CD-rom, Websider, CompanyCard, LOGO 

      Andresen, Hege; Borge, Monica Beate (Bachelor thesis, 2003)
      Vi har laget en webside som kortfattet inneholder informasjon oppdragsgiver vil gjøre lett tilgjengelig for sine kunder. En Cd-rom som inneholder litt mer utfyllende informasjon, og CompanyCard som skal brukes sammen med ...
    • Bransjerelaterte læringsaktiviteter i medie- og designfag - Praksis og involvering med arbeidslivet scorer høyt hos studentene 

      Stafseng, Terje; Barland, Jens (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Samarbeidet mellom høyere utdanning og arbeidslivet er blitt vektlagt sterkere de senere årene. Både NOKUT og Kunnskapsdepartementet prioriterer utvikling av slikt samarbeid på ulike nivåer. Dette er synlig gjennom meldinger ...
    • “Briefly Entertaining but Pointless”: Perceived Benefits & Risks of Social Robots in the Home 

      Schneiders, Eike; Papachristos, Eleftherios; van Berkel, Niels; Møberg Jacobsen, Rune (Extended Abstracts of the 2023 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems;, Chapter, 2023)
      In contrast to the adoption of personal assistants, social robots have yet to break into the domestic market. Several manufacturers have introduced and quickly retracted their social robots for the home. We report on a ...
    • Bringing Reality Back to Virtual Reality - A Collaborative Tool for Multidisciplinary Teams 

      Kohtala, Sampsa Matias Ilmari; Kaland, Thomas Colin Guo; Jacobsen, Live; Aalto, Pasi Olav; Steinert, Martin (Chapter, 2020)
      The use of Virtual Reality (VR) supports larger strategic goals in the industry, including the geographically diverse working markets, large-scale projects and increased collaboration, both locally and globally. At the ...
    • Bruk av designmetodikk for å utvikle en forretningsmodell for en oppstartsbedrift 

      Forseth, Stian; Høstmælingen, Gard Schei (Master thesis, 2023)
      En god forretningsmodell er essensielt for bedrifter. Forretningsmodellen legger grunnlaget for hvordan selskapet skal tjene penger og levere verdi til kundene sine. Til tross for at forretningsmodellen påvirker et stort ...
    • Bruk av designmetodikk for å utvikle en forretningsmodell for en oppstartsbedrift 

      Forseth, Stian; Høstmælingen, Gard Schei (Master thesis, 2023)
      En god forretningsmodell er essensielt for bedrifter. Forretningsmodellen legger grunnlaget for hvordan selskapet skal tjene penger og levere verdi til kundene sine. Til tross for at forretningsmodellen påvirker et stort ...
    • Bruk av droner i forbindelse med skredsøking 

      Heitmann, Henrik; Wikant, Mina (Master thesis, 2021)
      Målet med denne masteroppgaven var å undersøke hvilken rolle en drone kan ha i snøskredoppdrag. Resultatet er et systemdesign som vi formidler ved hjelp av en beskrivelse av helheten, de ulike komponentene, fordeling hos de ...