• Fremtidens akvarium 

      Elboth, Elisabeth Ancher; Knudsen, Maren Sjåholm (Master thesis, 2019)
      Denne masteroppgaven er et mulighetsstudie, gjort i samarbeid med Akvariet i Bergen. I en tid hvor havets helse er under økende press, kan akvarier spille en sentral rolle i å bidra til kunnskap og engasjement for havrommet. ...
    • Fremtidens landbaserte produksjonsanlegg for settefisk 

      Skatvold, Mari (Master thesis, 2012)
      Masteroppgaven er gjennomført i samarbeid med SINTEF Fiskeri og havbruk AS, avdeling for havbruksteknologi og Marine Harvest Norway.Tema for oppgaven har vært fremtidens settefiskanlegg. Oppdrettslaksen starter livet sitt ...
    • Fremtidens medieproduksjon av FIRST LEGO League 

      Edvardsen, Anders; Kristiansen, Roy Martin (Bachelor thesis, 2012)
      NORSK: Oppdragsgiver for denne bacheloroppgaven er stiftelsen FIRST Scandinavia som har et formål om å oppmuntre barn og unge til å utvikle teknisk og naturvitenskapelig kompetanse. Som en forlengelse av dette ...
    • Frivillig arbeid med dyr: økt synlighet og rekruttering av frivillighet 

      Hansen, Oda Åsheim (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven har som mål å forbedre situasjonen for hjemløse dyr i Norge ved å undersøke utfordringene som aktive bidragsytere står overfor i sitt arbeid for å bedre dyrenes situasjon. Oppgaven tar utgangspunkt i ...
    • From captain to button-presser: operators’ perspectives on navigating highly automated ferries 

      Veitch, Erik Aleksander; Christensen, Kim Alexander; Log, Markus Metallinos; Valestrand, Erik Thule; Lundheim, Sigurd Hilmo; Nesse, Martin; Alsos, Ole Andreas; Steinert, Martin (Journal article; Peer reviewed, 2022)
      Teaming with Artificial Intelligence (AI) is changing the way seafarers work. We show that a new kind of seafaring is emerging, characterized by cooperation with AI systems. In this format of seafaring, navigation tasks ...
    • Functionality in a second generation tag cloud 

      Nielsen, Mogens (Master thesis, 2007)
      NORSK: Tagging er en form for metadata som har blitt mer og mer populær. Flere og flere nettsider bruker tagging for å beskrive ressursene som finnes i deres system. Disse ressursene kan være bilder på Flickr, eller ...
    • Futures beyond economic growth - Supporting speculation, imagination and transition through design 

      Swan, Ella (Master thesis, 2022)
      Denna rapport beskriver ett spekulativt designprojekt med målsättningen att öka förståelsen för ’framtider bortom tillväxt’ och stötta fantasier om, engagemang i, och samhällsförändring mot sådana framtider. ’Framtider ...
    • Fysisk format i en digital hverdag. Analyse platebutikkens skjebne i det moderne informasjonssamfunn 

      Nyborg, Ida Kristine; Brekke, Jørn (Bachelor thesis, 2011)
      NORSK: Prosjektgruppa har inngått et samarbeid med Tiger Safari AS om å lage en dokumentarfilm om Tiger og musikk i fysisk format, som samtidig skulle brukes som forskningsgrunnlag for prosjektrapporten. Dette dokumentet ...
    • Gait Recognition using Time of Flight Sensor 

      Ali, Hazem Othman Qasem (Master thesis, 2011)
      Motion capture and analysis has an important role in many fields, therefore it has been for long time and still is an active research field. A large number of applications can benefit from motion capture and analysis, ...
    • Gamification - a study of motivational affordances 

      Engedal, Jan Øyvind (Master thesis, 2016)
      Gamification is the use of game mechanics and game design elements to increase user motivation and enjoyment in non-game related context. This master thesis investigated the potential differences between the 10 most used ...
    • Gamification in Mobile Language Learning: Improving User Satisfaction for Norwegian Immigrants 

      Myhre, Morten Grina (Master thesis, 2015)
      During the previous years, technology has been used for assisting immigrants with language learning in Norway. Using technology to teach languages contributes to increased effectiveness in learning for students. Students ...
    • Gammel avis nytt marked: Programmatisk annonseteknologi og endring 

      Bjørnstad, David Johannes; Kristensen, Simon Alert (Bachelor thesis, 2017)
      Oppgaven går overordnet gjennom mediehistorien for å se hvordan endringer i samfunnet og medievaner påvirker bransjen som ytre drivkrefter. Etterhvert som teknologisk innovasjon, politisk engasjement og befolkninger endret ...
    • Gender differences in household energy decision-making and impacts in energy saving to achieve sustainability: A case of Kathmandu 

      Bindu, Shrestha; Sushil, Bajracharya; Keitsch, Martina; Tiwari, Sudarshan R. (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Electrical appliances use increased in the households of Kathmandu city for the last three decades. The use and purchase of appliances have a significant contribution to household energy‐saving behavior. This study examines ...
    • Generasjonsvenn - en tjeneste på tvers av generasjoner 

      Urdalen, Line Løver; Vedvik, Louise Sade Babajide; Sæther, Lisa Sofie Edelman (Bachelor thesis, 2022)
      Prosjektet er gitt av Institutt for informasjonssikkerhet og kommunikasjonsteknologi (IIK) ved Norges tekniske- naturvitenskapelige universitet på Gjøvik. Oppgaven er et avsluttende bachelorprosjekt for interaksjonsdesign. ...
    • Gesture-Based Ιnteraction: Visual Gesture Mapping 

      Rise, Kasper; Alsos, Ole Andreas (Chapter, 2020)
      Gesture-based interaction allows for interacting with computers, machines and robots in an intuitive way without direct physical contact. The challenge is that there are no agreed-upon interaction patterns for gesture-based ...
    • GML Validation Based on Norwegian Standard 

      Min, Heng (Master thesis, 2010)
      Geographic information plays an important part in people’s life. Especially with the development of computer science and Internet. GIS also went into a new era, from paper works to digital formats. The digital geographic ...
    • GPS-applikasjon for párørende/omsorgspersoner av personer med demens 

      Aaland, Karoline (Master thesis, 2014)
      Denne masteroppgaven er gjennomført ved Institutt for Produktdesign vedNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim (NTNU).Målet med oppgaven har vært å utvikle en GPS-basert applikasjon for pårørendeav ...
    • Graceful Ageing of Products 

      Goosink, Bram (Master thesis, 2020)
      Products, regardless of their utility, face the challenge of time. Whether it is through wear and tear, changes in personal and societal values, or incompatibility with unforeseen technological advancement, very few designs ...
    • Grafisk profil for Norsk Ynglingklubb 

      Hansen, Hildegunn Lauve; Skogdalen, Beate Kristin (Bachelor thesis, 2002)
      Hovedprosjektet har hatt følgende problemstilling: Gi Norsk Ynglingklubb en ny grafisk profil. Dette vil innbære ny logo, informasjonsbrosjyre for NYK, forslag til nytt tittelhode og design for medlemsbladet Styrbord ...
    • Graphical User Interface Design for a Remote Operator to Monitor and Control Multiple Autonomous Ferries 

      Jooyoung Park (Master thesis, 2022)
      This master’s project aims to design and test a prototype of a graphical user interface for a fleet of autonomous ferries for remote operators. The unmanned autonomous ferry is based on the Shore Control Lab’s milliAmpere2 ...