Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKibsgaard, Sonja
dc.contributor.authorAasvold, Ingrid Mari
dc.date.accessioned2016-12-01T14:18:30Z
dc.date.available2016-12-01T14:18:30Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2424048
dc.description.abstractI denne oppgaven har søkelyset vært rettet mot barn med atferdsvansker i uterommet. Målet med studien har vært å søke etter erfaringer om hvilken betydning det kan ha for barn med atferdsvansker å få benytte uterommet i samhandling med andre. For å belyse min problemstilling har jeg tatt utgangspunkt i en kvalitativt forskningstilnærming, hvor datainnsamlingen har foregått gjennom semistrukturerte intervju. Jeg har intervjuet tre pedagoger ansatt ved ulike barnehager med en ute-gruppe, og som derfor har et fokus på bruk av uterommet i sin barnehagehverdag. Ut ifra mine funn og drøftinger av forskningsdeltakernes erfaringer er essensen av studien at barn med atferdsvansker ser ut til å få utfolde sin kroppslighet i uterommet. Det er ofte motorisk flinke barn, og vil derfor ha et stort utbytte av å få benytte uterommet hvor det har større muligheter for mestringsopplevelser. Det fremsto som om det i uterommet var et lavere konfliktsnivå og dermed mindre nederlag i samhandlingen med de andre barna. Konfliktsnivået ble antydet å være lavt i uterommet pga. at de atferdsproblematiske barna ikke ble like distrahert av inntrykk som kom for tett på. Det tydet også på at de atferdsproblematiske barna lettere fikk innpass i leken i uterommet. Det kunne virke til at de på denne arenaen fikk andre roller og dermed lettere ble en del av de felles aktivitetene. Selv om barn med atferdsvansker har et behov for struktur i sin hverdag, virket det til at det ustrukturerte uterommet ikke var en del av utfordringene til disse barna.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectAtferdsvanskernb_NO
dc.subjectADHDnb_NO
dc.subjectUterommetnb_NO
dc.subjectNaturennb_NO
dc.subjectSamhandlingnb_NO
dc.subjectsamspillnb_NO
dc.titleBarn med atferdsvansker i uterommet : "Skal vi ut?" : en kvalitativ studie av tre pedagogers erfaringer om hvilken betydning det kan ha for barn med atferdsvansker i barnehagen å få benytte uterommet i samhandling med andrenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel