Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLyngseth, Else Johansen
dc.contributor.authorSivertsen, Lars Marius Heetmøller
dc.date.accessioned2016-11-23T14:18:29Z
dc.date.available2016-11-23T14:18:29Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2422719
dc.description.abstractLæreres erfaringer med Systematisk Observasjon av Lesing Problemstillingen for denne oppgaven er: Hvilke erfaringer har tre lærere gjort seg med bruken av Systematisk Observasjon Av Lesing (SOL) i barneskolen? Jeg har intervjuet tre lærere om hvordan de bruker Systematisk Observasjon av Lesing i forbindelse med det daglige arbeidet, i kontakten med foreldre, hvordan tilpasninger organiseres og hvordan motivasjon fremmes. Forskningen har blitt gjort ved hjelp av kvalitativ metode innenfor fenomenologi og hermeneutikk. I tillegg har det blitt brukt en stegvis deduktiv-induktiv metode. For å samle inn empirien ble intervju brukt. De tre lærerne jeg intervjuet jobber på samme skole i en kommune i trønderlag. Jeg har sett på hvordan lærerne bruker Systematisk Observasjon av Lesing i forhold til elever med forsinket leseutvikling. Gjennom å se på hvordan informantene observerer leseutviklingen og hvordan tilpasninger og tiltak organiseres. Teorien er med på å belyse de ulike sidene ved begrepene. Metodekapitlet beskriver hvilke forskningsmetodiske grep som har blitt gjort i oppgaven. Hvordan jeg har jobbet, kvalitet i forskningsarbeidet og etiske betraktninger. I Resultatdelen presenteres funnene og drøftingen sammen. Mine funn består av fire hovedkategorier som igjen er delt opp i ulike underkategorier. Hovedkategoriene er: Dynamisk bruk av Systematisk Observasjon av Lesing, Mestring og motivasjon i lesing, Foreldresamarbeid og Pedagogiske tiltak med utgangspunkt i Systematisk Observasjon av Lesing. Gjennom presentasjonene av hoved- og underkategoriene blir sitater fra intervjuene trukket frem. Deretter blir funnene drøftet opp mot teori. Ut fra mine funn ser det ut til at lærerne bruker Systematisk Observasjon av Lesing på en dynamisk måte. Ut fra observasjonene tilrettelegger de undervisningen slik at elevene skal føle høy mestringsforventning. Gjennom «SOL»-materialet får lærerne noe mer konkret de kan formidle til hjemmet. Det vil være med på å bidra til et bedre foreldresamarbeid. I den siste hovedkategorien ser vi at lærerne benytter ulike pedagogiske tiltak ut fra «SOL»verktøyet. Jeg ser at det er mye samsvar mellom informantenes kunnskap og teori. Det ser ut til at innføringen av Systematisk Observasjon av Lesing har hatt en positiv effekt på skolen til mine informanter. Remove selectednb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleLæreres erfaringer med systematisk observasjon av lesing : en kvalitativ undersøkelse av tre læreres erfaringer med bruken av systematisk observasjon av lesing i arbeidet med elever med forsinket leseutviklingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel