Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorThorshaug, Arve
dc.contributor.authorHolten, Mona Lien
dc.date.accessioned2016-11-23T14:03:38Z
dc.date.available2016-11-23T14:03:38Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2422705
dc.description.abstractOppgavens tema i denne studien er relasjonsbygging og elever i autismespekteret. Ut fra dette utarbeidet jeg problemstillingen hvilke særlige utfordringer står spesialpedagoger overfor i arbeidet med relasjonsbygging, i møte med elever i autismespekteret. Jeg ønsker med denne oppgaven å få dypere innsikt i, og utvikle forståelsen av, hvordan spesialpedagoger arbeider med relasjonsbygging til disse elevene og hvilke særlige utfordringer spesialpedagogene står overfor. Det er deres erfaringer, syn, tanker og refleksjoner jeg søker mer innsikt i. Det er altså spesialpedagogenes stemme som er fokuset i denne studien. Med utgangspunkt i problemstillingen og studiens fokus valgte jeg en kvalitativ intervjustudie som metode, og det er intervjuet to deltakere. Med utgangspunkt i problemstillingen blir det presentert relevant teori. Dette er teori som omhandler autismespekterforstyrrelser og hva som kjennetegner det, relasjoner, relasjonsbygging og tillit, og klasseledelse. Videre gås det over til analyse og drøfting. Her trekkes det frem sitat fra datamaterialet og disse blir drøftet i lys av problemstillingen og relevant teori. Resultatet fra denne studien viser at det er flere utfordringer som spesialpedagoger må ta stilling til i arbeidet med relasjonsbygging, i møte med elever i autismespekteret. Dette er utfordringer knyttet til læringsmiljøet, spesialpedagogen som klasseleder, og spesialpedagogens innsikt omkring autismespekterforstyrrelser som syndrom, samt relasjonsbygging og relasjonskompetanse. Det er viktig å være bevisst på at tilrettelegging for å kunne bygge relasjoner og opparbeide tillit, er spesialpedagogens ansvar. På den andre siden er det elevene som avgjør om og når dette skjer, og hvilket tempo det vil følge. Videre må spesialpedagogen respektere at tillit er personlig, og at tillit tar tid. Elever i autismespekteret er svært forskjellige, og dette må man som spesialpedagog ta stilling til.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleEn fenomenologisk studie om utfordringer i arbeid med relasjonsbygging, i møte med elever i autisme spekteretnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel