Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSvanæs, Dag
dc.contributor.advisorLöfström, Erica
dc.contributor.authorGupta, Vikas
dc.contributor.authorHoltnæs, Siri
dc.date.accessioned2016-11-04T15:00:41Z
dc.date.available2016-11-04T15:00:41Z
dc.date.created2016-06-10
dc.date.issued2016
dc.identifierntnudaim:14868
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2419608
dc.description.abstract"Aldri før har interessen for litterære arrangementer vært så stor i Trondheim som nå. Og aldri før har tilbudet vært større" (Trond Åm, prosjektleder for Litteraturhuset i Trondheim, LiT). Lokasjonsbaserte mobilapplikasjoner og tjenester har de siste årene blitt utviklet gjennom både forskningsprosjekter og som kommersielle tjenester. Med bakgrunn i dette ønsker Litteraturhuset i Trondheim, Trøndersk Forfatterlag og Norsk Forfattersentrum å utvikle en lokasjonsbasert litteraturapplikasjon for å tilby en utvidet lokal litteraturopplevelse og fremme Trondheimsbasert litteratur og forfattere. I dette prosjektet utvikler vi en lokasjonsbasert litterær app for Trondheim. Med utgangspunkt i en wireframe-prototype fra en tidligere prosjektoppgave har vi laget en mobilapp med litterære løyper, gamification og sosiale medier-elementer. I utviklingen av applikasjonen har vi brukt webteknologi som HTML, CSS og Javascript. For å finne ut hvordan en slik app bør utformes, hvilket innhold den bør ha og hvilke funksjoner som bør inkluderes har vi gjort en litteraturstudie og gjennomført kvalitative forskningsintervjuer. Den ferdige appen testet vi på ti tilfeldig utvalgte personer under en feltevaluering på Hovedbiblioteket i Trondheim. Feltuevalueringen bestod av en spørreundersøkelse om teknologierfaring og litteraturinteresse, brukertesting av appen og et semistrukturert intervju. Intervjuet fokuserte på elementene i teknologiakseptmodellen, UTAUT 2. Videre snakket vi om innhold, gamification og sosiale medier. På grunnlag av evalueringen har vi kommet frem til seks suksesskriterier for lokasjonsbaserte litteraturapper. Blant UTAUT 2-elementene er nytteverdi den eneste som ikke tydelig påvirker suksessen. Vi har funnet ut hva slags type innhold brukere ønsker i en slik app. De vil ha romaner, krim, fantasy, byhistorie og klassikere. Tekstene burde være tilgjengelig som lyd og supplementert med tekst. Koblingen mellom litteratur og sted er et spennende og engasjerende konsept, men brukeropplevelsen må videreutvikles. Brukere ønsker å gjennomføre oppdrag innad i appen for å få følelsen av ha gjennomført noe. De vil gjerne få troféer eller andre bekreftende beskjeder når de er ferdige med oppdrag. Brukere ønsker ikke å dele oppnåelsene sine på sosiale medier, men kvalitetsmessig innhold kan de vurdere å dele. Til videre arbeid blir det viktig å se på hvordan brukeropplevelsen av sted og litteratur kan videreutvikles, lage rutiner for innholdsgenerering og komme med et forslag til en forretningsmodell. Oppdragsgiverne ønsker å videreføre prosjektet med en fullt fungerende app basert på arbeidet i denne oppgaven.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectDatateknologi, Software
dc.titleLokasjonsbasert app for Litterære Trondheim
dc.typeMaster thesis
dc.source.pagenumber213


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel