Show simple item record

dc.contributor.advisorDybvik, Tone Katrin
dc.contributor.advisorHelberget, Lindis
dc.contributor.authorJørgensen, Rakel
dc.contributor.authorAndersen, Henriette Kristin
dc.date.accessioned2016-10-21T08:21:11Z
dc.date.available2016-10-21T08:21:11Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2416815
dc.description.abstractHensikt: hensikten med oppgaven er å undersøke hvordan nyutdannede sykepleiere erfarer møtet med helsetjenestens hverdag. Vi skal se nærmere på hvordan det er å jobbe som sykepleier det første året etter endt utdannelse.nb_NO
dc.description.abstractMetode: dette er en litteraturstudie bestående av fem kvalitative studier, to review artikler med kvalitativ tilnærmingsmetoder og en artikkel med «mixed methods» som kombinerer kvalitative og kvantitative tilnærmingsmetoder.nb_NO
dc.description.abstractResultat/konklusjon: resultatene i denne litteraturstudien viser variasjoner rundt hvordan de nyutdannede sykepleierne takler overgangen. Noen erfarer at denne overgangen som overveldende og vanskelig, og at den gir helsemessige konsekvenser. Likevel er det mange som har positive erfaringer i møtet med arbeidslivet. Det positive handler i hovedsak om å bli tatt godt imot av kollegaer på arbeidsplassen. Sykepleierutdanningen burde fokusere mer på å gjøre studentene forberedt på den hverdagen som møter de når de er ferdigutdannet.nb_NO
dc.description.abstractNøkkelord: nyutdannet sykepleier, overgang til arbeidslivet, erfaringer.nb_NO
dc.description.abstract***nb_NO
dc.description.abstractAim: The aim of this study was to investigate how newly educated nurses experiences their transition to the working field as a nurse. We are going to look closer into how it is to work as a nurse in their first year after ended education.nb_NO
dc.description.abstractMethods: this is a litteraturstudy that is based on five qualitative research articles, two review articles and one article with «mixed methos» that combine qualitative and quantitative research articles.nb_NO
dc.description.abstractResult/conclusion: the results of this litteraturestudy shows variation among how newly educated nurses handle their transition. Some experience this transition as overwhelming and that it can cause health issues. On the other side, there are many that has positive experiences throughout this transition. The positive is mainly about getting a good welcome from colleagues and the work place. Nurse education should focus more on preparing nursestudents for their daily work as a nurse.nb_NO
dc.description.abstractKeywords: newly educated nurse, trasition, experience.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectHelsetjenestenb_NO
dc.subjectSykepleier: nyutdannedenb_NO
dc.titleNyutdannede sykepleieres erfaringer i møte med arbeidslivet.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808nb_NO
dc.source.pagenumber43nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge