Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVigen, Anettenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T12:27:21Z
dc.date.available2014-12-19T12:27:21Z
dc.date.created2012-03-26nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier512093nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/241490
dc.description.abstractThis report consists of an introduction to social networks, what they can offer and how they can be used. Methods used in early phase product development as crowd sourcing, De Bono- Six Thinking Hats and brainstorming are introduced. These are all different methods that can be used in combination with social networks. The report goes deeper into selected businesses that use social networks in their product development, and at the same time it shows how recently started firms can benefit from social networks when developing their products. Recently started firms might have pore economy, and do not have the possibilities to make prototypes and tests in early phase. Social media can then be used for documenting advantages and marked potential for the product for potential investors. For testing social networks, three cases have been performed: A child cradle has been tested out with a survey and through a discussion in a forum on Mammanett.no. The survey was made with questions based on the VAPAV (Virtual Adjustable Pivot Axis Vogge) cradle that have been made at the Department of Engineering Design and Materials at NTNU, with the different properties and extra functions it offers. The thread in the forum specifies what the cradle contains and how it can be used. Results show that people say one thing and mean something else. People are generally more positive in the survey where all the extra functions are divided in different questions than they are in the forum where all functions are described as part of the cradle.A case named Snow Push, where Facebook was used to develop snowboard bindings that could be moved in a matter of seconds. This is a solution that can be used by those who need to change position when switching from snowboarding in park to snowboarding in loose snow (powder).nb_NO
dc.description.abstractDenne rapporten inneholder en introduksjon til sosiale nettverk, hva de kan tilby og hvordan de kan bli brukt. Introduksjon av metoder som blir brukt i tidlig- fase produktutvikling som crowd sourcing, De Bono- De seks tenkehatter og brainstorming. Dette er alle ulike metoder som kan bli brukt i kombinasjon med sosiale nettverk. Rapporten går dypere inn på noen valgte bedrifter som bruker sosiale nettverk i deres produktutvikling, på samme tid vises det hvordan nylig startede bedrifter kan utnytte sosiale nettverk når de utvikler produktene deres. Nylig startede firmaer har som oftest lav økonomi, slik at mulighetene for å lage prototyper og tester i tidlig fase er lav. Da kan sosiale medier brukes for å dokumentere fordelene og markeds potensial for potensielle investorer. For å teste ut sosiale nettverk har det blitt utført tre ulike forsøk: En barnevugge har blitt testet ut ved hjelp av en spørreundersøkelse og gjennom en diskusjon i ett forum på Mammanett.no. Spørreundersøkelsen har blitt laget av spørsmål basert på VAPAV (Virtual Adjustable Pivot Axis Vogge) vuggen som har blitt laget på Institutt for Produktutvikling og Materialer ved NTNU, med de ulike egenskaper og ekstra funksjoner den tilbyr. Tråden i forumet spesifiserer hva vuggen inneholder og hvordan den kan bli brukt. Resultatet viser at folk sier en ting og mener noe annet. Folk er generelt mer positive i spørreundersøkelsen hvor alle ekstra funksjonene er delt opp i ulike spørsmål enn de er i forumet der alle funksjonene er beskrevet som en del av vuggen.Et forsøk som har blitt kalt ”Snow Push”, hvor Facebook ble brukt til å utvikle snøbrett bindinger som kan bli flyttet på sekunder. Dette er en løsning som kan bli brukt av de som trenger å endre posisjonene på bindingene når de bytter fra å kjøre snøbrett i park til å kjøre i pudder.nb_NO
dc.languageengnb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for produktutvikling og materialernb_NO
dc.titleConcept Development Based On Social Networksnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for produktutvikling og materialernb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel