Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKlokkehaug, Jon Andreasnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T12:27:18Z
dc.date.available2014-12-19T12:27:18Z
dc.date.created2012-03-22nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier511655nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/241482
dc.description.abstractÅ kunne håndtere produktutvikling (NPD) er ofte et kjennetegn som skiller vinnere fra tapere i en markedssituasjon som stadig blir tøffere, og der en er avhengig blir mer konkurransedyktig for å overleve. Dette krever at en forvalter sine ressurser på en effektiv måte på alle nivåer i organisasjonen, og at en identifiserer kritiske områder gjennom å måle ytelsesnivået på mikro og makro nivå. Bedriftens ytelse når det gjelder nye produkter er avhengig av følgende: NPD prosessen, organiseringen av NPD program, NPD strategien og ledelsens forpliktelser ovenfor NPD. Denne rapporten omhandler utviklingen av et rammeverktøy for bestemmelse av lean praksis og dens innflytelse i produktutvikling. Det har vært gjennomført studier av “best preformance”bedrifter, samt gjort undersøkelser på benchmarking metodikk. Ut i fra litteraturstudiene og tidligere LPD/Norman- prosjekt er det utviklet et rammeverktøy som er bygget opp av en todeltundersøkelse. En har stilt seks hypoteser hvor en beskriver viktigheten til ulike lean prinsipper og deres innflytelse på effektivitet til utviklingsteam og produkters suksess i marked. Den første delen av rammeverket inneholder 72 utsagn som utgjør underlaget til de seks viktigeprinsipper innenfor lean tankegangen: kundefokus, kunnskap, stabilitet, standardisering, kontinuerlig forbedring og kultur. Den andre delen av undersøkelsen omhandler ytelsen til bedriften opp mot nye produktprogram: ressursforbruk på forskning og utvikling, andel ressursertil produktutvikling, introduksjon av nye produkter som prosent av salg, suksess rate, salgs ogprofitt målsetninger, kommersiell suksess, andel prosjekter trukket tilbake før lansering,kommersiell fiasko og lønnsomhet i forhold til forbruk. Hoveddelen av arbeidet baserer seg på utarbeidelsen av dette rammeverktøyet og hvilkeprinsipper det bygger på, samt gjennomførelse av undersøkelsen hos Nammo Raufoss, som også danner et grunnlag for evaluering av verktøyet. En har også sammenliknet besvarelsene frabedriften for å kunne sette søkelyset på styrk og svakhet i deres organisasjon slik den er i da,samt rette søkelys på forbedringsområder. Denne delen av arbeidet munner ut i å motivere desvarende til deltagelse i undersøkelsen og videre samarbeid. Videre har det blitt utarbeidet prosedyrer for hvordan en skal gjennomføre undersøkelser i fremtiden, og en plan om hvordan en skal presentere undersøkelsen for de deltagerene, samt innhenting av data for å kunne studere korrelasjoner mellom bruken av lean tankegangen og effekten i produktutvikling (NPD). Rammeverktøyet vil kunne en god indikasjon over hvor ulike bedrifter har potensial forforbedring, samt hvor de er plassert i deres markedssegment gjennom ytelsesmålinger. Ved videre studier vil en kunne innhente data basert på rammeverket, og ved analyser av denne informasjonen vil en kunne utrede trendlinjer mellom lean praksisen i produktutvikling og dens effekt på bedrifters suksess i markedet.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for produktutvikling og materialernb_NO
dc.titleInnflytelse av en lean praksis i produkutvikling på effektivitetentil utviklingsteam og produkters suksess i markednb_NO
dc.title.alternativeThe influence of lean enablers on NPD team efficiency and product performance in the market placenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for produktutvikling og materialernb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel