dc.contributor.advisor | Amundsen, Stein | |
dc.contributor.author | Løe, Ann Kristin | |
dc.date.accessioned | 2016-10-04T13:12:59Z | |
dc.date.available | 2016-10-04T13:12:59Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2412829 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven, som omhandler innovasjon i NAV-kontor, er basert på en spørreundersøkelse med 294 respondenter fra NAV-kontor i Sør-Trøndelag i 2015. Svarene er analysert og vurdert opp mot resultat i oppfølgingsarbeidet for hvert kontor i samme periode.
Sammenhenger mellom innovasjonsadferd og resultater
Undersøkelsen avdekket ingen signifikante sammenhenger mellom innovasjonsadferd og resultater på oppfølgingsarbeidet i NAV-kontor.
Sammenheng mellom innovasjonsfremmende faktorer og resultater
Det finnes flere sammenhenger mellom innovasjonsfremmende faktorer og resultater i oppfølgingsarbeidet i NAV-kontor. Det er sterke signifikante sammenhenger på tre områder: Det er mellom resultatoppnåelse på individoppfølging og henholdsvis psykologisk empowerment, medarbeidernes opplevelse av lederstøtte, samt å få brukt sin kompetanse i arbeidet. Psykologisk empowerment kommer frem som den faktoren som har sterkest sammenheng med resultat i NAV-kontor i Sør-Trøndelag og handler om følgende forhold: kompetanseopplevelse, innflytelse, mening og selvbestemmelse/autonomi. Det var ingen signifikante sammenhenger mellom innovasjonsfremmende faktorer og resultatoppnåelse på arbeidslivsoppfølging eller til resultat fra brukerundersøkelsen.
Sammenhenger mellom innovasjonsfremmende faktorer og innovasjonsadferd
Sett fra NAV-ledernes perspektiv er det kollegastøtte blant medarbeiderne og ekstern samhandling (dvs. jakt etter nye muligheter i arbeidsmarkedet) som har sterkest sammenheng til medarbeidernes innovasjonsadferd. Sett fra medarbeidernes perspektiv er det psykologisk empowerment og læringsarena (dvs. deltagelse i fagnettverk med andre NAV-kontor) som har sterkest sammenheng med deres egenvurderte innovasjonsadferd. Psykologisk empowerment, som kom frem som en spesiell viktig innovasjonsfremmende faktor i NAV-kontorene i Sør-Trøndelag. De eldste medarbeiderne opplevde størst psykologisk empowerment. De innovasjonsfremmende faktorene som viste størst sammenheng med psykologisk empowerment fra medarbeidernes perspektiv var: opplevelse av å få brukt sin kompetanse, at NAV-kontoret er på jakt etter nye muligheter i markedet, at brukernes behov er topp prioritert, at forslag til forbedringer løftes opp og vurderes for iverksetting for hele fylket, og opplevelse av kollegastøtte og utøvelse av støttende ledelse. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | NTNU | nb_NO |
dc.subject | innovasjon | nb_NO |
dc.subject | psykologisk empowerment | nb_NO |
dc.title | Innovasjon og resultatoppnåelse i NAV-kontor : hvilke sammenhenger er det mellom innovasjonsfremmende faktorer, innovasjonsadferd og resultatoppnåelse i NAV-kontor? | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 64 | nb_NO |