Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKeitsch, Martina Marianb_NO
dc.contributor.advisorBergrem, Frode S.nb_NO
dc.contributor.advisorTorvik, Ragnhild Asknb_NO
dc.contributor.authorNordli, Unenb_NO
dc.contributor.authorSandnes, Sigrid Thoresennb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T12:24:15Z
dc.date.available2014-12-19T12:24:15Z
dc.date.created2014-10-07nb_NO
dc.date.issued2014nb_NO
dc.identifier753404nb_NO
dc.identifierntnudaim:11868nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/241265
dc.description.abstractBakgrunnDenne masteroppgaven er utført i samarbeid med Trondhjems Turistforening (TT), som er en av medlemsforeningene i Den Norske Turistforening (DNT). Med sine 18 000 medlemmer er TT Midt-Norges største friluftsorganisasjon. Hovedtilbudet til TT er et omfattende rutenett i Trollheimen og Sylan samt 18 turisthytter. TT jobber aktivt for å tilrettelegge for naturopplevelser og fremmer et enkelt, aktivt, allsidig og miljøvennlig friluftsliv. Målet med oppgaven er å identifisere potensielle områder for forbedring og utvikle et eller flere konsepter som kan bidra til å styrke TTs tjenestetilbud. Metode og prosessOppgaven er gjort fra et tjenestedesignperspektiv og prinsipper fra tjenestedesigntekning er brukt gjennom hele designprosessen for å skape en god og helhetlig brukeropplevelse. Prosjektet startet med en kartlegging av organisasjonen og det tjenestetilbudet de leverer i dag, samt brukernes opplevelse og oppfatning av tjenesten. Innsikten baserer seg i hovedsak på samtaler og workshops med både DNT-medlemmer og ansatte i TTs administrasjon i tillegg til egne erfaringer med tjenestetilbudet. På bakgrunn av innsiktsinnhentingen er det utført en analyse som resulterte i mulige områder for forbedring av tjenesten. Et av områdene som utpeker seg med stort forbedringspotensial er det frivillige arbeidet i TT. Frivillig arbeid er selve kjernen i organisasjonen og er en av TTs viktigste ressurser. Likevel er det identifisert manglende kjennskap til det frivillige arbeidet blant medlemmene, og at det oppleves som en terskel å melde sin interesse. Det kan også være en utfordring å kombinere frivillig arbeid med en travel hverdag. Fokuset ble derfor å trekke frivillighet frem i lyset og se nytt på hva det å bidra kan være i TT. For å tilpasse bidraget til medlemmenes situasjon var ønsket å se på hvordan medlemmene kan gjennomføre små bidrag på tur. På den måten kan terskelen senkes og flere kan bidra. For å sette sammen den ideelle bidraopplevelsen ble det utviklet en rekke ideer med den hensikt å informere og motivere medlemmene til å gjøre små bidrag, og bevisstgjøre medlemmene om at det er et felles ansvar å holde tjenestetilbudet ved like. ResultatDet endelige resultatet er et konsept som skal få flere medlemmer til å bidra på frivillig basis samtidig som de er på tur til en av TTs selvbetjente hytter. Konseptets hensikt er å gjøre det lettere for medlemmene å bidra ved at TT informerer, oppmuntrer og tilrettelegger for små bidrag. Bidragene på den selvbetjente hytta skal muliggjøres ved å innføre tre nye kontaktpunkt. Kontaktpunktene er fysiske figurer som skal synliggjøre mulige bidrag, en verktøykasse som skal tilrettelegge for gjennomføring av bidrag og sekkemerker som skal fungere som en oppmuntring og belønning for utførte bidrag. Sammen skal kontaktpunktene skape en helhetlig og god bidraopplevelse for medlemmet.nb_NO
dc.languagenobnb_NO
dc.publisherInstitutt for produktdesignnb_NO
dc.titleTjenestedesign som tilnærming for å tilrettelegge for naturopplevelsernb_NO
dc.title.alternativeService design as an approach to facilitate outdoor experiencesnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber332nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for produktdesignnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel