Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHammer, Truls Aleksander
dc.date.accessioned2016-10-03T08:14:45Z
dc.date.available2016-10-03T08:14:45Z
dc.date.issued2016-10-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2412421
dc.description.abstractInnovasjon har fått stadig mer oppmerksomhet, noe bedriftsnettverk også har. Det var derfor interessant å se på disse to temaene i sammenheng, og hensikten med denne oppgaven er å undersøke innovasjonsmuligheter og hindringer for innovasjon i bedriftsnettverk. Oppgavens hensikt er da å bygge på eksisterende kunnskap om innovasjon og nettverk og samtidig bidra til å bygge kunnskap på innovasjon i bedriftsnettverk. For å undersøke disse temaene ble følgende problemstilling valgt: « Hvordan kan bedrifter overkomme hindre for innovasjon i bedriftsnettverk og skape innovasjonsmuligheter? » Problemstillingen blir i hovedsak belyst av teori fra Industrial Marketing and Purchasing (IMP) Group for å forklare hvordan bedrifter jobber med leverandører og kunder for å skape et innovativt bedriftsnettverk. Dette ble gjort for å kunne sette et fokus på bedriftsnettverk og samarbeid og involvering med leverandører og kunder. For å kunne belyse innovasjonsdelen av oppgaven blir det også presentert innovasjonsteori. Teori om relasjoner har også blitt inkludert for å på best mulig måte belyse problemstillingen ved å se på delene som utgjør bedriftsnettverk. For å kunne besvare problemstillingen ble det utarbeidet en case med utgangspunkt i Helse Midt-Norge IT (Hemit) og deres involvering i og samarbeid med leverandører i et bedriftsnettverk. Hemit leverer IT-tjenester til spesialisthelsetjenesten i Midt-Norge og benytter seg av over 100 leverandører for å kunne tilby disse tjenestene. For å samle data til caset ble det hentet data fra flere analyseenheter i form av ansatte hos både Hemit og leverandører. Dette ble gjort ved gjennomføring av ni semistrukturerte dybdeintervju med fokus på nettverk, samarbeid, involvering, innovasjon og kommunikasjon. Ved å besvare problemstillingen har det blitt vist til flere hindringer for innovasjon i forretningsnettverk samt pekt på hvilke muligheter som finnes dersom disse overkommes. Det ble gjort funn som viser viktigheten av de interne faktorene og hvordan kulturen i bedriften kan være avgjørende for innovasjonsgraden i bedriftsnettverket. Videre har kommunikasjon blitt presentert som en viktig innovasjonsfaktor. IV De viktigste hindringene var de interne, og mulighetene for innovasjon i bedriftsnettverk ligger i stor grad i hindringene og en identifisering av disse. Funnene viser til et fenomen kalt de andre-fenomenet hvor mangelfull innovasjonskultur og kommunikasjon vil føre til en situasjon hvor ingen parter tar initiativ til innovasjon og peker på manglende innovasjonsfokus hos den andre parten som årsaken til dette.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleHvordan gripe innovasjonsmuligheter i bedriftsnettverk – en casestudie av Hemitnb_NO
dc.title.alternativeHow to grasp innovation possibilities in business networks – a case study of Hemitnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumberXI, 106 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel