Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBustad, Elise Kvam
dc.contributor.authorUlstad, Sissel
dc.date.accessioned2016-10-03T08:07:55Z
dc.date.available2016-10-03T08:07:55Z
dc.date.issued2016-10-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2412417
dc.description.abstractIfølge Statistisk sentralbyrå hadde åtte av ti virksomheter i Norge ved inngangen til 2016 fire eller færre ansatte. Små og mellomstore bedrifter (SMB) utgjør dermed den største andelen virksomheter i norsk næringsliv. Videre viser statistikken at kun 50 % av nyetablerte virksomheter overlever de første 12 månedene, mens 70 % går konkurs i løpet av de første fem årene. Å lede små og mellomstore bedrifter er ikke nødvendigvis lett, fordi man har få ressurser som skal fordeles og dekke et bredt spekter av ulike oppgaver (Erichsen et al., 2015). Formålet med denne avhandlingen er derfor å avdekke relevante funn som kan besvare problemstillingen “Hvordan lede en SMB i utvikling og vekst?”.􀀁� For å besvare denne eksplorerende problemstillingen, har vi benyttet casestudie som forskningsdesign. Dette designet egnet seg når vi som forskere ønsket å studere flere aspekter ved fenomenet ledelse i en vekst- og utviklingskontekst. Vi har valgt teknologibedriften Smart Media som vår analyseenhet, begrunnet i at de har lyktes siden sin oppstart i 2005. Bedriften går både inn under beskrivelsen som en SMB og en gründerbedrift. Teorien i denne avhandlingen har til hensikt å gi leseren en forståelse for hva eksisterende teori på dette feltet hevder. Dette gir videre et rammeverk for å diskutere funn og besvare problemstillingen. Avhandlingens empiriske funn ble samlet inn ved hjelp av kvalitative intervjuer og observasjoner med ansatte i Smart Media. Avhandlingens hovedfunn viser at organisasjonsstrukturen i casebedriften har endret seg kontinuerlig gjennom bedriftens utviklingsfaser, påvirket av ledelse, uforutsette hendelser og andre planlagte og ikkeplanlagte endringer. Resultatene av denne avhandlingen indikerer at ledere i SMB-er må føre ulike former for ledelse i forskjellige utviklingsfaser, og at modeller og teorier ikke er enkle å identifisere og følge i praksis. Dette viser at ledere må anerkjenne at ledelse er et eget kompetansefelt, som krever stor grad av fleksibilitet for utvikling og vekst. I denne avhandlingen konkluderer vi med at det i praksis ikke er så enkelt å plassere en bedrifts utvikling i en gitt teoretisk􀀁� kontekst, hvor vi hevder at ledere i SMB-er må være bevisste på å håndtere flere former for ledelse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleHvordan lede en SMB i utvikling og vekst? - en casestudie i Nord-Trøndelagnb_NO
dc.title.alternativeHow to lead a SME in development and growth? - a case study in Nord-Trøndelagnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumberIII, 81, V s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel