Hvordan lede en SMB i utvikling og vekst? - en casestudie i Nord-Trøndelag
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2412417Utgivelsesdato
2016-10-03Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU Handelshøyskolen [1772]
Sammendrag
Ifølge Statistisk sentralbyrå hadde åtte av ti virksomheter i Norge ved inngangen til 2016 fire
eller færre ansatte. Små og mellomstore bedrifter (SMB) utgjør dermed den største andelen
virksomheter i norsk næringsliv. Videre viser statistikken at kun 50 % av nyetablerte
virksomheter overlever de første 12 månedene, mens 70 % går konkurs i løpet av de første
fem årene. Å lede små og mellomstore bedrifter er ikke nødvendigvis lett, fordi man har få
ressurser som skal fordeles og dekke et bredt spekter av ulike oppgaver
(Erichsen et al., 2015). Formålet med denne avhandlingen er derfor å avdekke relevante funn
som kan besvare problemstillingen “Hvordan lede en SMB i utvikling og vekst?”.�
For å besvare denne eksplorerende problemstillingen, har vi benyttet casestudie som
forskningsdesign. Dette designet egnet seg når vi som forskere ønsket å studere flere aspekter
ved fenomenet ledelse i en vekst- og utviklingskontekst. Vi har valgt teknologibedriften
Smart Media som vår analyseenhet, begrunnet i at de har lyktes siden sin oppstart i 2005.
Bedriften går både inn under beskrivelsen som en SMB og en gründerbedrift.
Teorien i denne avhandlingen har til hensikt å gi leseren en forståelse for hva eksisterende
teori på dette feltet hevder. Dette gir videre et rammeverk for å diskutere funn og besvare
problemstillingen. Avhandlingens empiriske funn ble samlet inn ved hjelp av kvalitative
intervjuer og observasjoner med ansatte i Smart Media. Avhandlingens hovedfunn viser at
organisasjonsstrukturen i casebedriften har endret seg kontinuerlig gjennom bedriftens
utviklingsfaser, påvirket av ledelse, uforutsette hendelser og andre planlagte og ikkeplanlagte
endringer.
Resultatene av denne avhandlingen indikerer at ledere i SMB-er må føre ulike former for
ledelse i forskjellige utviklingsfaser, og at modeller og teorier ikke er enkle å identifisere og
følge i praksis. Dette viser at ledere må anerkjenne at ledelse er et eget kompetansefelt, som
krever stor grad av fleksibilitet for utvikling og vekst. I denne avhandlingen konkluderer vi
med at det i praksis ikke er så enkelt å plassere en bedrifts utvikling i en gitt teoretisk�
kontekst, hvor vi hevder at ledere i SMB-er må være bevisste på å håndtere flere former for
ledelse.