Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOkkenhaug, Kjetil
dc.date.accessioned2016-10-03T07:53:55Z
dc.date.available2016-10-03T07:53:55Z
dc.date.issued2016-10-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2412402
dc.description.abstractKunnskap har blitt en mer og mer viktig ressurs, og effektiv deling av kunnskap kan gi resultater i form av både forbedret økonomi og sikkerhet. I prosjektorganisasjoner er det hensiktsmessig å dele kunnskap, slik at man slipper å finne opp hjulet på nytt og gjøre de samme feilene flere ganger. Spesielt i bygg og anleggsbransjen er det mye å hente på dette. Med deling av kunnskap mellom prosjekter som tema for studien ble det valgt å se denne utfordringen fra ledersiden, og følgende problemstillingen ble utledet: «Hvordan bidrar prosjekt- og anleggsledere til deling av kunnskap mellom prosjekter i bygg og anleggsbransjen?» Studien er begrenset til å omfatte deling av kunnskap innad i informantenes egne bedrifter, og tar i liten grad for seg innhenting av kunnskap utenfra eller deling av kunnskap mellom forskjellige bedrifter involvert i de ulike prosjektene. For å undersøke dette ble det gjennomført en kvalitativ undersøkelse med en abduktiv tilnærming, der informantene var prosjekt- og anleggsledere tilhørende to bedrifter i bygg og anleggsbransjen i Trøndelag. Hovedfunnene i studien viser at det først og fremst er innen tre områder prosjekt- og anleggsledere bidrar til deling av kunnskap mellom prosjekter: bruk av prosjektrapporter, tilrettelegging for uformell deling av kunnskap og deling av egen kunnskap. Når det gjelder prosjektrapporter bidrar de først når de utarbeides, men også når de blir gjort nytte av i ettertid. Det som er interessant her er at det oppleves vanskelig å forstå og få utnyttet rapportene i ettertid, og det er knyttet til forskjeller i personers taus kunnskap. En bedrift har inkludert film og bilder i prosjektrapportene sine, og det vil være interessant å undersøke virkningen av det nærmere. Samtidig pekes det på at det er for lite tid i avslutningsfasen av prosjekter, slik at arbeid med prosjektrapporter ikke blir prioritert. Når det gjelder uformell deling av kunnskap bidrar prosjekt- og anleggsledere ved å skape en god kultur, inkludert møtekultur, som gjør at spørsmål kan stilles og kunnskap blir delt. I tillegg bidrar de ved å bruke deling av kunnskap som et mål når arbeidslag settes sammen. Til slutt er også deling av prosjekt- og anleggsledernes egen kunnskap et bidrag. Her er funnene at det deles kunnskap både i formelle og uformelle sammenhenger, men at det ønskes mer deling av kunnskap mellom de forskjellige prosjektlederne og anleggslederne.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleProsjekt- og anleggslederes bidrag til kunnskapsdeling mellom prosjekter i bygg og anleggsbransjennb_NO
dc.title.alternativeProject- and site managers’ contribution to knowledge sharing between projects in the construction sectornb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumberX, 50, VI s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel