• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Erfaringsutveksling i byggebransjen : en studie av hvordan erfaringsoverføring kan foregå ved å se på Veidekke som eksempel

Ilstad, Emilie Helene Brevik
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Emilie H. B. Ilstad Erfaringsutveksling i byggebransjen.pdf (1.053Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2412388
Date
2016-10-03
Metadata
Show full item record
Collections
  • NTNU Handelshøyskolen [1154]
Abstract
Denne masteroppgaven er en studie av erfaringsutveksling i byggebransjen, med

utgangspunkt i en sentral aktør i bransjen. Gjennom å studere Veidekkes tilnærming til

erfaringsutveksling og å sammenlikne med tidligere forskning skal oppgaven gi et innblikk i

hvordan overføring av erfaringer kan foregå i en bransje der de ansatte ikke nødvendigvis

sitter i samme bygg til enhver tid. For å finne ut mer om hvordan erfaringsutveksling foregår i

praksis, og hva som kan være utfordrende med tanke på prosjektbasert arbeid, studeres

problemstillingen "Hva kan gjøres for å sikre erfaringsutveksling i en organisasjon som

arbeider prosjektbasert?".

Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvilke systemer for deling av erfaringer

Veidekke benytter, og hvilke fordeler, ulemper og utfordringer det finnes med disse. Videre

har oppgaven som formål å komme med konstruktive forslag til forbedringer med bakgrunn i

de ansattes behov og teori på området. For å gjøre dette er det benyttet et kvalitativt

forskningsdesign, med utgangspunkt i Tjora (2010) sin SDI-metode. Hovedtilnærmingen er

induktiv, altså med utgangspunkt i empiri før teori og tidligere forskning trekkes inn etter

hvert.

Hovedfunnene i studien viser at en sammensatt tilnærming til deling av erfaringer er det beste,

og at Veidekke har kommet langt på vei når det gjelder erfaringsutveksling. De har både en

kultur og struktur som legger til rette for at de ansatte deler erfaringer, samt mange arenaer for

at de ansatte skal kunne dele erfaringene sine med hverandre. Både formelle og uformelle

arenaer benyttes, og de ansatte gir uttrykk for å ha forståelse for at erfaringsutveksling er

viktig for at driften skal kunne gå så godt og effektivt som mulig.

Det andre bedrifter kan lære av denne studien er at formalisering av erfaringsutveksling i form

av evalueringer eller andre skriftlige databaser ikke nødvendigvis gir det beste utbyttet til de

ansatte. Det kan i enkelte situasjoner være like verdifullt å gi de ansatte kunnskap om hvem

som sitter inne med de ulike erfaringene som å faktisk overføre erfaringene. Det er også viktig

å være klar over at den tause delen av erfaringer ikke nødvendigvis kan overføres gjennom

formalisering, men må utveksles gjennom for eksempel observasjon.

Avslutningsvis i oppgaven presenteres forslag til videre forskning. Noe som kunne vært

interessant å studere er hvordan erfaringsutveksling bør gjennomføres mellom bedrifter

tilknyttet et prosjekt. Det kunne også vært interessant å studere hvordan oppkjøpet av

Reinertsen påvirker systemene og kulturen for erfaringsutveksling i Veidekke.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit