• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Institutt for design
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Institutt for design
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bedre brukeropplevelser hos fastlegen: Å skape gode opplevelser for pasienten under legebesøket, gjennom styrket pasientdeltakelse - et tjenestedesignprosjekt

Herdlevær, Åshild Drønen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
726773_FULLTEXT01.pdf (67.63Mb)
726773_COVER01.pdf (131.4Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/241232
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for design [1018]
Abstract
Dette prosjektet har hatt som mål å finne relevante løsninger til utfordringer rundt pasientdeltakelse i legekonsultasjonen. Prosjektet starter med å kartlegge og skape forståelse rundt det komplekse systemet som utgjør fastlegeordningen, interessentenes del i den, og ikke minst pasientenes reise gjennom, og oppfatning av tjenesten. Gjennom metoder kjent fra tjenestedesign, defineres løsningsrom på Nytorget Legesenter og for fastlegeordningen generelt. Konsepter utvikles med hensikt om å forbedre pasientens opplevde verdi av, og deltakelse i, fastlegebesøket. Denne fasens baserer seg mye på samtaler, undersøkelser, observasjoner og workshops med de som til daglig jobber med dette på Nytorget Legesenter i Stavanger, og brukerne av tjenesten.Et gap ble funnet mellom pasientens opplevelse av tid brukt i tjenesten, og legenes oppfattelse av hvordan pasienten opplever den. For å dekke gapet har det blitt utviklet digitale og analoge kontaktpunkt for pasienten både før, under og etter et besøk på legesenteret. Dette for å sikre en konsistent og god opplevelse av tjenesten, samt å gi pasienten en følelse av trygghet, kontroll og fordre økt delaktighet.Kontaktpunktene strekker seg over en forenklet internettbestilling, registrering ved ankomst, hefte for pasientrefleksjon, samt en ny pasientflyt gjennom legesenteret.Selv om konseptene utviklet i denne oppgaven er for Nytorget Legesenter spesielt, kan andre legekontor relatere seg til innsikt innhentet og konseptene som er utviklet.
Publisher
Institutt for produktdesign

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit