Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSigurjonsson, Johannesnb_NO
dc.contributor.authorSæter, Eivindnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T12:22:46Z
dc.date.available2014-12-19T12:22:46Z
dc.date.created2013-03-13nb_NO
dc.date.issued2012nb_NO
dc.identifier610875nb_NO
dc.identifierntnudaim:7779nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/241150
dc.description.abstractMasteroppgaven er en beskrivelse av min rolle som designer i et større team. Arbeidet sammen med teamet startet høsten 2011 gjennom fordypningsfaget PD9. Målet med arbeidet var å designe og bygge en ny bil for deltagelse i Shell Eco-marathon 2012. Hvordan dette arbeidet fungerte, og mine refleksjoner rundt dette, er beskrevet i oppgaven.Mine arbeidsoppgaver gjennom prosjektet har vært veldig varierte. I utgangspunktet skulle jeg fungere som industridesigner, og ta forskjellige sub-systemer som sete , ratt, speil, dashbord og monocoque fra idefase til ferdig konsept. For å gjøre dette, var det viktig å utnytte kompetansen til hele teamet, og kommunsiere på en effektiv måte. Arbeidet ble utført som en iterativ designprosess, der det ble gjort raske iterasjoner slik at det var mulig å inkludere maskiningeniørene mest mulig helt fra starten av. Resultatet var en effektiv utvikling som gjorde det mulig å komme frem til fungerende og teknisk gode løsninger. De aller fleste produktene bar preg av at vekt og aerodynamikk var satt i fokus, og faktorer som pris og brukervennlighet ble nedprioritert så lenge de ikke ville ha en påvirkning på utfallet av konkurransen.På grunn av et stort tidspress, ble det vanskelig å inkludere maskiningeniørene like mye hele veien. Mot slutten gikk derfor min oppgave over fra å være industridesigner til å bli en produktutvikler, med et større teknisk fokus enn jeg egentlig er vant til. Arbeidsoppgaver som utforming av støpeformer og planlegging av produksjon ble lagt til mitt ansvar.Et annet resultat av den korte utviklingstiden, var at prosessen ble lagt opp som en bottom-up-prosess. Hvert sub-system ble designet for seg selv, for å senere bli satt sammen til en komplett bil. Dette gav et sluttresultat med høy ytelse men med mindre fokus på nyskapende funksjoner.Mot slutten av oppgaven blir det også gjort en sammenligning av det endelig konseptet opp mot et konsept der faktorene ytelse, pris, styling og brukervennlighet var mer likestilt. Sammenligningen viser hvordan prosjektet kunne endt dersom industridesignerne hadde fått friere tøyler, og man hadde fokusert mindre på å vinne bare energikonkurransen.Den ferdige bilen deltok i Shell Eco-marathon i Rotterdam 18.-19. mai 2012, og endte til slutt på en 5. plass i Urban Concept Battery Electric. Med små endringer tror jeg bilen kan være med på å kjempe om seieren neste år.nb_NO
dc.languagenobnb_NO
dc.publisherInstitutt for produktdesignnb_NO
dc.titleDesign og utvikling av en eco-marathonbilnb_NO
dc.title.alternativeDesign and Development of a Eco-marathon Carnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber47nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for produktdesignnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel