Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGebremedhin, Alemayehu
dc.contributor.authorHogseth, Hanne Lundberg
dc.contributor.authorFosnes, Line
dc.date.accessioned2016-09-27T12:25:06Z
dc.date.available2016-09-27T12:25:06Z
dc.date.issued2016-09-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2410947
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven har vi tatt for oss tjenestebiler under 3,5 tonn i Gjøvik kommunes driftsenheter. Vi undersøkte om dagens el- og hybridbiler kan dekke behovene til driftsenhetene i Gjøvik kommune, og samtidig føre til forbedringer med hensyn til miljø og kostnader. Bakgrunnen for denne undersøkelsen er at Gjøvik kommune ønsker å bidra til et redusert klimagassutslipp. Dette blant annet gjennom å benytte flere elbiler i sin virksomhet. For å kunne si noe om hvordan el- og hybridbiler vil påvirke CO2- og NOx-utslipp og kostnader, valgte vi i første omgang å kartlegge disse faktorene for den eksisterende bilparken i Gjøvik kommune. Vi tok videre for oss alle tilgjengelige el- og hybridbiler på det norske markedet, og rangerte disse. Basert på denne rangeringen og de ulike driftsenhetenes behov, kom vi med et forslag til en alternativ bilpark. Den eksisterende og den alternative bilparken ble så sammenlignet for å se om en overgang til den alternative bilparken kunne føre til forbedringer. Resultatet av denne undersøkelsen indikerer at man kan erstatte flere av dagens tjenestebiler med el- og hybridbiler. En slik endring av den eksisterende bilparken i Gjøvik kommune vil basert på våre resultater føre til et redusert klimagassutslipp, samt en redusert negativ påvirkning på luftkvalitet. Når det gjelder drivstoffkostnader vil disse høyst sannsynlig reduseres. Likevel er det noe usikkerhet knyttet til de totale økonomiske besparelsene ved en eventuell overgang til den alternative bilparken foreslått i vår oppgave.nb_NO
dc.description.abstractIn this bachelor thesis we have considered service cars that is less than 3,5 tons for Gjøvik municipalities. We examined whether today’s available electric and hybrid cars can meet the requirements of the operational units in Gjøvik municipalities, and simultaneously lead to cost and environmental improvements. The reason for this study is that Gjøvik municipalities wants to contribute towards reducing greenhouse gas emissions. This partly through implementing electric cars in its operations. In order to say something about how electric and hybrid cars will affect greenhouse gas emissions, we initially chose to identify these factors for the existing car population in Gjøvik municipalities. Furthermore, we assessed all available electric and hybrid cars on the Norwegian market and ranked these. Based on this ranking and the needs of the different operational units, we proposed an alternative car population. The existing and alternative car population were then compared to see if it led to some improvements. The results of this survey indicate that several of the existing cars may be replaced with electric and hybrid cars. A transition to the alternative car population will, based on our results, lead to a reduction of greenhouse gas emissions and a reduced negative impact on air quality. Fuel costs will most likely be reduced. There is still some uncertainty associated with the total financial savings if changing to the alternative car population proposed in this thesis.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectEl-bilernb_NO
dc.subjectHybrid-bilernb_NO
dc.subjectCO2-utslippnb_NO
dc.subjectNOx-utslippnb_NO
dc.subjectElectric Carsnb_NO
dc.subjectHybrid carsnb_NO
dc.subjectNOx emissionsnb_NO
dc.subjectCO2 emissionsnb_NO
dc.titleMiljøvennlige tjenestebiler i Gjøvik kommune – Kartlegging av eksisterende bilpark, og analyse av alternative el- og hybridbilernb_NO
dc.title.alternativeEnvironment-friendly service cars in Gjøvik Municipalities – Survey of existing car population, and analysis of alternative electric and hybrid carsnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Mechanical engineering: 570::Machinery energy and environmental technology: 573nb_NO
dc.source.pagenumber92nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel