Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLund, Jørgen
dc.contributor.authorStømner, Elin
dc.date.accessioned2016-09-26T13:18:40Z
dc.date.available2016-09-26T13:18:40Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2410625
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler den amerikanske kunstneren Robert Rauschenbergs White Paintings. Først drøfter jeg de tilsynelatende tomme overflatene opp mot teorier om stillhet i estetikken fra Susan Sontag og John Cage, og tar dette med videre i en diskusjon om de hvite malerienes temporalitet gjennom blant annet László Moholy-Nagys idé om det transparente kunstverket. Til slutt viser jeg hvordan denne temporaliteten lar seg kobles opp til de White Paintings’ konseptualitet og gjenoppførbarhet. Gjennomgående ligger den vanlige sammenligningen og tolkningen av White Paintings opp mot Cages komposisjon 4’33”, som jeg også prøver å kaste et nytt lys over.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNU
dc.subjectRobert Rauschenbergnb_NO
dc.subjectWhite Paintingsnb_NO
dc.subjectJohn Cagenb_NO
dc.titleÅ imitere naturen i dens virkemåte : en undersøkelse av temporalitet i Robert Rauschenbergs White Paintingsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel