Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNygaard, Arne
dc.contributor.authorFrzovic, Nina
dc.contributor.authorSolberg, Synne Kaspersen
dc.contributor.authorJohnsen, Ann Kristin Hauge
dc.date.accessioned2016-09-26T09:52:27Z
dc.date.available2016-09-26T09:52:27Z
dc.date.issued2016-09-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2410430
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven er å belyse hvilke av de utvalgte sosiale mediene som blir anvendt i hvert av leddene i Kotlers kjøpsprosess. De utvalgte sosiale mediene er Instagram, Snapchat, Facebook, blogg og Pinterest. Utviklingen av sosiale medier har ført til at dette kan være en portal for markedsføring og kommunikasjon med forbrukeren. Ved å få kjennskap til de ulike sosiale medienes rolle i kjøpsprosessen, vil det bidra til å få et innblikk i forbrukerens kjøpsatferd. Vi har benyttet oss av kvantitativ metode i form av en spørreundersøkelse, hvor påstandene er utformet fra tidligere relevant forskning. Etter endt undersøkelse oppnådde vi et antall på 703 respondenter. Rådata fra undersøkelsen er hovedsakelig analysert gjennom det statistiske analyseverktøyet SPSS. Ut ifra resultatets gjennomsnitt i de ulike leddene i kjøpsprosessen, kan det tyde på at sosiale medier har en innvirkning på problemerkjennelse, mens de resterende leddene ikke blir påvirket i like stor grad. Med forbehold om at deler av oppgaven mangler empirisk støtte, kan vi oppsummere med et svar på problemstillingen. Pinterest foretrekkes i problemerkjennelse, og blogg utpeker seg i både informasjonssøking og i vurdering av alternativer. I de to siste leddene, kjøpsbeslutning og atferd etter kjøp, er det Facebook som blir foretrukket.nb_NO
dc.description.abstractThe purpose of this study was to examine which of the selected social media is being used in each part in Kotler’s buyingprocess. The selected social media is Instagram, Snapchat, Facebook, blog and Pinterest. The development of social media could lead to a portal for marketing and communication with the consumer. By gaining knowledge of the various social media’s role in the purchase process, it will help businesses gain an insight into the consumer’s buying behavior. We have used quantitative methods in the form of a survey, where the allegations are formed from former research. After completing the survey, we achieved a number of 703 respondents. Rawdata from the survey is mainly analyzed through the statistical analysis tool SPSS. Based on the result’s average in the various stages of the buyingprocess, it may indicate that social media has an impact on problem recognition, while the remaining parts are not affected to the same extent. Parts of the task lacks empirical support, despite this we have concluded an answer to the research question. Pinterest is preferred in problem recognition, and blog stand out in both information search and evaluation of alternatives. In the last two parts, purchasing decisions and post-purchase behavior, Facebook is preferred.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectSosiale mediernb_NO
dc.subjectKjøpsprosessennb_NO
dc.subjectForbrukernb_NO
dc.subjectKjøpsatferdnb_NO
dc.subjectSocial medianb_NO
dc.subjectBuying processnb_NO
dc.subjectConsumernb_NO
dc.subjectBuying behaviournb_NO
dc.titleKjøpsprosessen i sosiale mediernb_NO
dc.title.alternativeBuyingprocess in social medianb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210nb_NO
dc.source.pagenumber118nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel