Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorValen, Marit Støre
dc.contributor.authorHulbak, Maren
dc.date.created2016-06-10
dc.date.issued2016
dc.identifierntnudaim:14410
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2409903
dc.description.abstractEkstrakt: Formål -Oppgavens formål er å kartlegge brukerverdi ved universitets- og høgskolebygg, og å undersøke i hvilken grad brukermedvirkning i tidligfase har positiv innvirkning på brukernes tilfredshet. Metode Det har blitt gjennomført en litteraturstudie for å kartlegge eksisterende litteratur om brukermedvirkning og brukerverdi ved høyere utdanningsinstitusjoner. Det ble utført en spørreundersøkelse blant ulike brukergrupper på syv universiteter og høgskoler. Videre ble prosjektgruppen og brukerrepresentanter ved Høgskulen i Sogn og Fjordane intervjuet. Intervjuene ble gjennomført for å se om verdien brukerne ser på som nødvendig, er tilfredsstilt i tilfellestudien, om det har vært brukerinvolveringen i tidligfase og om dette har gitt resultater i form av bedre tilfredshet for brukerne i driftsfasen. Funn Brukerverdi avhenger av sted, personlighet og brukerrolle. Et bygg må være tilpasset oppgavene som skal utføres. Et tilpasningsdyktig bygg er nødvendig både i et kort og langt brukerperspektiv. Det er viktig å kartlegge brukerens ønsker og behov i utviklingen av et prosjekt, det er derfor veldig viktig og helt essensielt med brukermedvirkning i tidligfase i et byggeprosjekt. Det er viktig at alle brukergrupper blir involvert fordi de har ulike ønsker ut fra hva slags fagfelt de holder på med. Brukermedvirkning i seg selv er likevel ikke tilstrekkelig. Det er nødvendig med et samarbeid med dyktige fagfolk som en arkitekt, en kundekontakt og en prosjektstyringsgruppe som kan rettlede, styre og planlegge for brukermedvirkningen. Begrensinger I denne oppgaven blir det kun sett på skoler for høyere utdanning, initiert av Statsbygg. Praktiske konsekvenser For at brukermedvirkningen skal optimaliseres og kostnadseffektiviseres, er det viktig å begrense brukerinvolveringen for å skille ønsker fra behov. Fordi brukeren ikke alltid har erfaring fra byggeprosjekter, er det nødvendig å følge opp brukeren. Plantegninger og ideer bør suppleres med bruk av visuelle verktøy, for å hjelpe brukeren å forstå hva og hvordan de kan medvirke. Originalitet Basert på denne studien, ser det ut til at brukermedvirkning med rettledning fra dyktige og erfarne fagpersoner har stor innvirkning på brukertilfredsheten på universitets- og høgskolebygg.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectBygg- og miljøteknikk, Eiendomsledelse og forvaltning
dc.titleVerdi for brukere av universitets- og høgskolebygg - Effekten av brukermedvirkning på brukerverdien
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel