• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Young children’s emotion understanding: The impact of parent and child factors, socioeconomic status, and culture

Kårstad, Silja Berg
Doctoral thesis
Thumbnail
View/Open
Fulltext (PDF) available (2.747Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2409891
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for psykologi [2017]
Abstract
NORSK SAMMENDRAG:

Små barns forståelse av følelser: Betydningen av foreldre og barn faktorer,

sosioøkonomisk status, og kultur

Barns evne til å forstå sine egne og andres følelser henger sammen med god psykisk helse,

evnen til å etablere og opprettholde vennskap og skoleprestasjoner. Målet for denne

avhandlingen var å undersøke hva som påvirker barns forståelse av følelser i førskolealder. To

av arbeidene inneholdt data fra den longitudinelle populasjonsstudien Tidlig Trygg i

Trondheim (TTiT), der mellom 756 og 926 barn og deres foreldre deltok. I Studie I

undersøkte vi foreldre til fire-åringer sin evne til å estimere sitt barns forståelse av følelser,

samt sammenhengen mellom hvor gode foreldre var til å estimere og hvor god barnets

faktiske forståelse av følelser var. Så undersøkte vi sammenhenger mellom foreldreestimering

og barnets mentale helse, barnets verbale ferdigheter, kvaliteten på foreldre-barn samspillet og

foreldres utdanningsnivå. I Studie II undersøkte vi hva som påvirker utvikling av barns

emosjonelle forståelse fra 4 til 6 år. Vi så på betydningen av hvor godt foreldre treffer med sin

estimering av barnets emosjonelle forståelse, betydning av foreldre-barn samspillet og barnets

sosiale kompetanse. Studie III var en undersøkelse av emosjonell forståelse hos 100

brasilianske barn i alderen 3 til 5 år fra to ulike sosioøkonomiske klasser, der vi sammenlignet

våre funn med studier av barns forståelse av følelser fra et annet ikke-vestlig land (Peru) og to

Europeiske land (Norge og Italia).

Resultatene fra Studie I viste at 91% av foreldrene overvurderte sitt barns forståelse av

følelser. I gjennomsnitt vurderte foreldre deres 4-åring til å ha et nivå av emosjonell forståelse

som er vanlig for en 7-åring. Til tross for denne overvurderingen, jo bedre foreldre estimerte

barnets emosjonelle forståelse, desto bedre var barna til å forstå følelser. I tillegg var foreldre

som estimerte godt mer sensitive i samspill med sine barn enn foreldre som i ennå større grad

misforstod hvor mye av følelser barnet forstod. Barn av foreldre som estimerte bedre enn

andre foreldre hadde også bedre verbale evner. Studie II viste at utvikling av emosjonell forståelse fra 4 til 6 år ble predikert av foreldres evne til å estimere sitt barns forståelse av

følelser. Videre kom det frem i studie II at sosialt kompetente barn hadde en større forbedring

i emosjonell forståelse enn mindre sosialt kompetente barn. Studie III viste at brasilianske

barn fra lavere sosial klasse hadde et lavere nivå av emosjonell forståelse enn barn fra høyere

sosial klasse, og det var særlig det å gjenkjenne positive og nøytrale følelser som var

vanskelig for barna fra lavere sosial klasse. Barn fra høyere sosial klasse i Brasil hadde nesten

samme nivå av emosjonell forståelse som barn fra Norge og Italia, og barn fra lavere sosial

klasse i Brasil hadde et lignende nivå av emosjonell forståelse som barn fra Peru.
 
ENGLISH ABSTRACT:

Young children’s emotion understanding: The impact of parent and child

factors, socioeconomic status, and culture

Children’s ability to understand their own and others’ emotions is related to good mental

health, the ability to establish and maintain friendships and school performance. The aim of

this thesis was to examine what influences children’s emotion understanding in the preschool

years. Two of the studies contained data from the longitudinal population study the

Trondheim Early Secure Study (TESS), where between 756 and 926 children and their

parents attended. In Study I, we examined the parents of 4-year-olds and their ability to

accurately estimate their child’s emotion understanding, as well as the associations between

parents’ accuracy of estimation and the child’s emotion understanding, the child’s mental

health, the child’s verbal skills, the quality of parent-child interaction and parental education.

In Study II, we examined what influences the development of children’s emotion

understanding from ages 4 to 6; the importance of parental accuracy of estimation of the

child’s emotion understanding, the parent-child interaction and the child’s social skills. Study

III was a study of emotion understanding among 100 Brazilian children aged 3 to 5 from two

different socioeconomic groups. In addition, we compared our findings with studies of

children’s emotion understanding from a non-Western country (Peru) and two European

countries (Norway and Italy).

The results of Study I showed that 91% of the parents overestimated their child’s

emotion understanding, and that they considered their 4-year-old to have a level of emotion

understanding that is characteristic of a 7-year-old. The study also showed that the more

accurate parents were in estimating their child’s level of emotion understanding, the better the

children understood emotions and the better their verbal skills, and that these parents were

more sensitive in interacting with their children. Study II showed that positive development in emotion understanding from 4 to 6 years was related to the parents’ ability to accurately

estimate their child’s emotion understanding. Socially competent children also had a more

positive increase in emotion understanding than less socially competent children. Study III

showed that Brazilian children from a lower social class had a lower level of emotion

understanding than children from a higher social class. In particular, recognizing positive and

neutral emotions was more difficult for children from lower social class. Also, children from a

higher social class in Brazil had almost the same level of emotion understanding as children

from Norway and Italy, and children from a lower social class in Brazil had a similar level of

emotion understanding as children from Peru.
 
Has parts
Paper 1: Berg Kårstad, Silja; Kvello, Øyvind; Wichstrøm, Lars; Berg-Nielsen, Turid Suzanne. What do parents know about their children's comprehension of emotions? Accuracy of parental estimates in a community sample of pre-schoolers. Child Care Health and Development 2014 ;Volum 40.(3) s. 346-353 http://dx.doi.org/10.1111/cch.12071 Copyright © 1999-2016 John Wiley & Sons, Inc. All Rights Reserved. Reprinted with kind permission for personal use only

Paper 2: Berg Kårstad, Silja; Wichstrøm, Lars; Reinfjell, Trude; Belsky, Jay; Berg-Nielsen, Turid Suzanne. What enhances the development of emotion understanding in young children? A longitudinal study of interpersonal predictors. British Journal of Developmental Psychology 2015 ;Volum 33.(3) s. 340-354 http://dx.doi.org/10.1111/bjdp.12095 Copyright © 1999-2016 John Wiley & Sons, Inc. All Rights Reserved. Reprinted with kind permission for personal use only

Paper 3: Berg Kårstad, Silja; Vikan, Arne; Berg-Nielsen, Turid Suzanne. Young Brazilian Children’s Emotion Understanding: A Comparison Within and Across Cultures. Journal of Educational and Developmental Psychology 2016 ;Volum 6.(2) http://dx.doi.org/10.5539/jedp.v6n2p113
Publisher
NTNU
Series
Doctoral thesis at NTNU;2016:229

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit