Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEren, Serkannb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T12:20:21Z
dc.date.available2014-12-19T12:20:21Z
dc.date.created2011-06-27nb_NO
dc.date.issued2010nb_NO
dc.identifier427204nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/240674
dc.description.abstractA quality incident is an occurrence that has a negative consequence on time, cost and quality.These incidents are important for quality management in the projects. Similar to Health,Safety and Environment Incidents (HSE incidents) which are widely used in organizations allaround the world and in their projects, quality incidents should also be reported. For thepurpose of this, quality incident reporting systems can be used. The main purpose of this project is to define and explain the current system for qualityincidents reporting and measuring in projects at Statoil ASA and suggest a revised/improvedquality incident reporting system. (QIRS) To this end, quality incident and quality incidentoccurrence are explained and incident/quality incident reporting systems are investigated inthe literature and also some examples from real life are studied. The thesis also covers the mapping and explanation of the current quality incident reporting and measuring system/model at Statoil. Moreover, the objectives and completed tasks of a working group at Statoil which is working on measuring quality in projects are explained. In order to reveal the importance of the quality incident reporting for Statoil, several interviews are performed with employees from project and procurement department and as well as with contractors of Statoil. As a part of the master thesis work, a mini-test has been prepared and shared with project department employees, in order to understand how the employees distinguish between quality and HSE incidents. This finding is important since another finding of the master thesis reveals that more than 66% of the all reported HSE incidents at Statoil are also quality incidents. After the explanation of the current system, a revised/improved quality incident reporting and measuring system is suggested for Statoil. For this purpose, the knowledge that has been gained by the research of literature and corresponding examples from real life are used. The purposes, properties of the system are defined. General functional specifications, the possible outputs and the principles are suggested. Moreover, the design issues are discussed and a work process flow for the system is prepared. Last but not least, the success criteria for the quality incident reporting system are defined. All of the results are revealed and discussed.nb_NO
dc.description.abstractEn kvalitet hendelse er en hendelse som har en negativ konsekvens på tid, kostnader og kvalitet. Disse hendelsene er viktige for kvalitetsstyring i prosjekter. I likhet med helse, miljø og sikkerhet hendelser (HMS hendelser) som er mye brukt i organisasjoner over hele verden og i sine prosjekter, bør kvaliteten hendelser også rapporteres. For hensikten med denne, kan kvaliteten hendelsen rapporteringssystemer brukes. Hovedformålet med dette prosjektet er å definere og forklare dagens system for kvalitetshendelser rapportering og måling i prosjekter i Statoil ASA og foreslå en revidert /forbedret kvalitetshendelsen rapporteringssystem. (QIRS) For å oppnå dette, er kvalitetshendelsen og kvalitetshendelsen forekomst forklart og hendelsen /kvalitetshendelsens rapporteringssystemer er undersøkt i litteraturen og også noen eksempler fra det virkelige liv er studert. Oppgaven omfatter også kartlegging og forklaring av dagens kvalitet hendelsen rapportering og måling av system / modell i Statoil. Videre er de mål og fullførte oppgaver av en arbeidsgruppe i Statoil som arbeider med måling av kvalitet i prosjektene er forklart. For å avdekke betydningen av kvaliteten hendelsen rapporteringen for Statoil, er flere intervjuer utført med ansatte fra prosjektet og innkjøpsavdelingen og så vel som med entreprenører i Statoil. Som en del av masteroppgaven arbeid, en mini-test har blitt utarbeidet og delt med prosjektavdelingen ansatte, for å forstå hvordan de ansatte skille mellom kvalitet og HMS hendelser. Dette funnet er viktig fordi en oppdagelse av masteroppgaven viser at mer enn 66% av alle rapporterte HMS-hendelser i Statoil er også kvalitetshendelser. Etter forklaringen av dagens system, en revidert / forbedret kvalitetshendelser rapportering og måling av systemet er foreslått for Statoil. For dette formålet, er den kunnskapen som er gjort av forskning av litteratur og tilsvarende eksempler fra det virkelige liv brukt.Formålene, egenskaper av systemet er definert. Generelle funksjonelle spesifikasjoner, er de mulige utganger og prinsippene foreslått. Videre er design sakene som ble diskutert og enarbeidsprosess flyt for systemet er forberedt. Sist men ikke minst, de suksesskriteriene for kvalitetshendelser rapporteringssystem er definert. Alle resultatene er avslørt og diskutert.nb_NO
dc.languageengnb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikknb_NO
dc.titleQuality incidents in projectsnb_NO
dc.title.alternativeQuality incidents in projectsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikknb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel