dc.contributor.advisor | Svendsen, Birgit Anita | |
dc.contributor.advisor | Andersen, Tonje Grønning | |
dc.contributor.author | Torbergsen, Karl Kristian | |
dc.date.accessioned | 2016-08-24T12:56:10Z | |
dc.date.available | 2016-08-24T12:56:10Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2401480 | |
dc.description.abstract | I denne oppgaven analyseres teorigrunnlagene for psykoterapimetodene Tidsavgrenset intersubjektiv barneterapi (TIB) og Intensiv psykodynamisk korttidsterapi (ISTDP) fra et diskursivt perspektiv for å belyse hvilke dominerende diskurser de trekker veksler på i sin psykopatologiforståelse. Identifisering av diskurser om psykopatologi kan gi økt forståelse av hvordan teori om psykiske vansker og psykoterapi bidrar til å forme terapeuters implisitte forståelse av klienter og hvordan diskursene bidrar til å posisjonere terapeuter og klienter i terapi. Dette medfører både muligheter og begrensninger for terapeutisk praksis og har dermed viktige implikasjoner for behandling. Analysen indikerer at i både TIB og ISTDP står emosjonsregulering sentralt i forståelsen av hvordan psykopatologi oppstår og opprettholdes, men at metodene har ulike antagelser om hva som er virkningsfullt i den terapeutiske prosessen mot bedring. På intervensjonsnivå medfører dette at det gjensidige, relasjonelle samspillet mellom terapeut og klient vektlegges mer i TIB, mens individets evner til emosjonsregulering vektlegges mer i ISTDP. I diskusjonen trekkes affektintegrasjon inn som mulig samlende overordnet begrep for de terapeutiske målene i TIB og ISTDP. Funnene i analysen diskuteres i lys av andre diskurser i terapisamfunnet, og affektintegrasjon som terapeutisk mål problematiseres i lys av det dominerende intrapsykiske perspektivet på psykisk helse i terapisamfunnet. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | NTNU | nb_NO |
dc.title | En analyse av hvordan diskurser om psykopatologi påvirker terapiprosesser | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Clinical psychology: 262 | nb_NO |