Show simple item record

dc.contributor.advisorJohannesen, Berit Overå
dc.contributor.authorMoe, Gjertrud Selnes
dc.date.accessioned2016-08-18T07:52:11Z
dc.date.available2016-08-18T07:52:11Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2399683
dc.description.abstractDenne oppgaven er en kvalitativ studie som baserer seg på semi- strukturerte intervju med fem deltakere som har diagnosen ADHD. Studien har en narrativ tilnærming og har som hensikt å gi en dypere forståelse av hvordan en ADHD- diagnose påvirker personers identitetsfølelse og tilværelse. Dette belyses ut fra et sosialkonstruktivistisk rammeverk. Gjennom at informantene fortalte sine historier, kom det fram at de har opplevd en følelse av å være «annerledes» gjennom barndommen. Det ledet etter hvert til en ADHDdiagnose som i en viss forstand ga en følelse av lettelse. Lettelsen var knyttet til et håp om å passe bedre inn i samfunnet og om å bli forstått ut fra den man er. Behandlingen og veiledning som ble tilbudt for å hanskes med ADHD-symptomene var medisin. Ved at de ble medisinert kunne de prestere bedre i skolesammenheng, men det var ikke til hjelp i andre aspekter ved tilværelsen. Behovet for redskaper til å håndtere hverdagslivet var fremdeles stort. Det innvirket på deres opplevelse av å ikke passe inn. Det kommer fram ved at de blant annet ikke klarer å leve opp til forventningene som stilles.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleHistorier om å "ha" ADHD : fem personer forteller om hvordan det var å bli diagnostisert i ungdomstiden og hva diagnosen betyr for deres opplevelse av seg selvnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Psychology: 260nb_NO
dc.source.pagenumber54nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record