Historier om å "ha" ADHD : fem personer forteller om hvordan det var å bli diagnostisert i ungdomstiden og hva diagnosen betyr for deres opplevelse av seg selv
dc.contributor.advisor | Johannesen, Berit Overå | |
dc.contributor.author | Moe, Gjertrud Selnes | |
dc.date.accessioned | 2016-08-18T07:52:11Z | |
dc.date.available | 2016-08-18T07:52:11Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2399683 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven er en kvalitativ studie som baserer seg på semi- strukturerte intervju med fem deltakere som har diagnosen ADHD. Studien har en narrativ tilnærming og har som hensikt å gi en dypere forståelse av hvordan en ADHD- diagnose påvirker personers identitetsfølelse og tilværelse. Dette belyses ut fra et sosialkonstruktivistisk rammeverk. Gjennom at informantene fortalte sine historier, kom det fram at de har opplevd en følelse av å være «annerledes» gjennom barndommen. Det ledet etter hvert til en ADHDdiagnose som i en viss forstand ga en følelse av lettelse. Lettelsen var knyttet til et håp om å passe bedre inn i samfunnet og om å bli forstått ut fra den man er. Behandlingen og veiledning som ble tilbudt for å hanskes med ADHD-symptomene var medisin. Ved at de ble medisinert kunne de prestere bedre i skolesammenheng, men det var ikke til hjelp i andre aspekter ved tilværelsen. Behovet for redskaper til å håndtere hverdagslivet var fremdeles stort. Det innvirket på deres opplevelse av å ikke passe inn. Det kommer fram ved at de blant annet ikke klarer å leve opp til forventningene som stilles. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | NTNU | nb_NO |
dc.title | Historier om å "ha" ADHD : fem personer forteller om hvordan det var å bli diagnostisert i ungdomstiden og hva diagnosen betyr for deres opplevelse av seg selv | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Psychology: 260 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 54 | nb_NO |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
Institutt for psykologi [2884]