Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBerg, Berit
dc.contributor.authorKermit, Patrick Stefan
dc.date.accessioned2015-11-02T09:22:40Z
dc.date.accessioned2016-06-17T11:10:18Z
dc.date.available2015-11-02T09:22:40Z
dc.date.available2016-06-17T11:10:18Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citation38 p. NTNU Samfunnsforskning AS, 2015nb_NO
dc.identifier.isbn978-82-7570-409-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2393051
dc.description.abstractI flere år har bibliotekene jobbet med å videreutvikle det de omtaler som flerkulturelle bibliotekstjenester. Med prosjektet «Leselyst, språk og IKT» har folkebibliotekene i de største byene tatt tjenestetilbudet et skritt videre. Prosjektarbeidsformen har bidratt til større bevissthet rundt egen praksis – på hva som fungerer, hvorfor det fungerer, og hva som skal til for å videreutvikle arbeidet. Å utvikle god praksis har vært et viktig stikkord. God praksis kan handle om alt fra å sette i gang en ny aktivitet til å utvikle bevisstheten om hvilke brukergrupper bibliotekene har. Det kan også handle om å nå ut med informasjon om hva biblioteket er. Dette er særlig viktig overfor grupper som ikke kjenner biblioteket fra eget hjemland. Målsettingen med prosjektet har vært å bidra til at personer med minoritetsbakgrunn skal utvikle bedre språkforståelse, få økt leselyst, få bedre digital kompetanse og gjennom dette bidra til økt deltakelse og inkludering i samfunnet. Gjennom prosjektsamarbeidet har de fem folkebibliotekene utvekslet erfaringer og inspirert hverandre til å prøve ut nye tiltak. Sammen med seg har bibliotekene hatt forskere som har fulgt prosjektet hele veien – stilt spørsmål, kommet med innspill og bidratt til refleksjon rundt egen praksis. Vi har kalt oss selv følgeforskere. Følgeforskning er en evalueringsform der prosess og resultat blir sett i sammenheng og der forskerne er dialogpartnere – ikke distanserte betraktere. Denne forskningsformen forutsetter et likeverdig samarbeid hvor forskeren er én blant flere aktører. Metoden egner seg godt i prosjekter hvor man følger en konkret endringsprosess, høster erfaringer underveis og tar nye erfaringer med videre i arbeidet. På denne måten blir forskningen en læringsprosess – ikke bare kunnskapsinnhenting. Mot slutten av prosjektet har forskernes rolle vært å skriftliggjøre erfaringer som er gjort gjennom prosjektperioden.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNU Samfunnsforskning ASnb_NO
dc.titlePrat, les, klikk : Biblioteket som integreringsarenanb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.date.updated2015-11-02T09:22:40Z
dc.identifier.cristin1239170


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel