Show simple item record

dc.contributor.advisorHoff, Inge
dc.contributor.authorBrcic, Haris
dc.date.accessioned2016-06-06T14:00:29Z
dc.date.available2016-06-06T14:00:29Z
dc.date.created2016-02-08
dc.date.issued2016
dc.identifierntnudaim:12682
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2391563
dc.description.abstractÅrlig produksjon av asfalt i Norge er ca. 6 millioner tonn per år med det total verdi ca. 5 milliarder kroner. En stor del av dette beløpet er for reasfaltering av det eksisterende vegnettet. Ofte er grunnen for tidlig reasfaltering for storr spor og sprekker i asflatdekker. For å redusere muligheten for spordannelse og oppsprekking av asfaltdekker med ett av to oppfylles: økning strekkfasthet av asfaltblanding (1) eller å øke fleksibiliteten (2). Dette kan oppnås ved å forandre bindemiddelegenskaper ved anvendelse av additiver. Grafen er et nytt produkt, som nylig ble oppdaget av to forskere ved Universitet i Manchester. Det antas at grafen har et stort potensial i mange områder. Grafen har blitt brukt som tilsetningsstoff til sement i betongindustrien med suksess. Produsenter av grafen markedsfører bruk av grafen i bindemiddel, men få resultater er tilgjengelig til nå. Denne masteroppgave har som mål å undersøke effekten av grafen i vegbitumen, ved bruk av Superpave PG-klassifisering. Resultantene viser at tilsetning av grafen forbedrer mostand mot permanent deformasjon for blandinger med grafeninnhold 2% og over. Lavtemperaturegenskaper holder seg innenfor samme PG klasse, men beregnet brudd temperatur viser at bindemiddel blir stivere og dette blir påvirker lavtemperatur egenskaper.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectErfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane, Veg
dc.titleInvestigation of the Rheological Properties of Asphalt Binder Containing Graphene Nanoplatelets
dc.typeMaster thesis
dc.source.pagenumber41


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record