Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWille, Albert
dc.contributor.authorHonningsvåg, Ole Jonny
dc.contributor.authorNordstrand, Bernt-Michael
dc.date.accessioned2016-06-06T12:10:19Z
dc.date.available2016-06-06T12:10:19Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2391516
dc.description.abstractBesvarelsen vil gi leseren en oversikt over hva LNG-drift er, og om denne typen drivstoff kan konkurrere med de tradisjonelle drivstoffene med tanke på pris og på den operasjonelle driften. Teksten er bygget opp der vi først tar for oss teoridelen rundt LNG-drift og resultatene fra intervjuene, før vi diskuterer dette opp i mot hverandre i drøftingen. Vi tar for oss det nåværende markedet og hvilke faktorer som er viktig for fremtiden. For å gi svar på oppgaven har gruppen gått grundig gjennom 6 temaer. Disse temaene er: LNG-drift, miljø og miljøpolitikk, tilbud og etterspørsel, investeringer og resultat av intervju. De viktigste resultatene som er kommet frem i denne besvarelsen er at markedet rundt offshoredrift er styrt av en rekke faktorer, dette gjelder både ved bruk av tradisjonelt brennstoff og LNG. Disse faktorene er igjen styrt av svingninger i tilbud og etterspørsel, samt tilgjengelighet. Den viktigste faktoren for økt marked og interesse for LNG er tilgjengeligheten og økt miljøgevinst. Per dags dato tjener ikke rederiene nok til å investere i miljøvennlige skip, og infrastrukturen rundt bunkringsbasene er for dårlig. Flertallet av intervjuobjektene våre utrykte sterkt ønske fra regjeringen om bedre betingelser og økt tilgjengelighet fra forsyningsbasene. De mente at flere og bedre frynsegoder for å spare miljøet for farlige stoffer vil trigge flere rederi til å satse på grønn drift. Kostnadene ved å bygge miljøvennlig skip er høyere, og befrakter er avhengige av høyere rater.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectLNG-driftnb_NO
dc.subjectDrivstoffnb_NO
dc.subjectMiljønb_NO
dc.subjectFlytende naturgassnb_NO
dc.title"Hvor konkurransedyktig er LNG-drevne skip i offshoresektoren"nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Marine technology: 580::Ship technology: 582nb_NO
dc.source.pagenumber65nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel