Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSundsdal, Einar
dc.contributor.authorTiller, Kine Synnøve
dc.date.accessioned2016-04-13T08:37:19Z
dc.date.available2016-04-13T08:37:19Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2385379
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en litteraturstudie som tar for seg teori og forskning som er gjort på genene og miljøets betydning for utviklingen når det gjelder resiliens («motstandskraft») hos barn av alkoholavhengige foreldre, og om læreren kan bidra til å fremme resiliens hos denne gruppen barn. Forskning viser at barn av alkoholavhengige står i risiko for å blant annet utvikle psykiske lidelser, avvikende atferd, skolevansker, kriminalitet og eget rusbruk. Likevel er det mange av dem som ikke utvikler disse problemene. Resiliensforskning tar for seg hva som kjennetegner nettopp disse barna som klarer seg på tross av skadelige oppvekstforhold. Denne oppgaven tar utgangspunkt i Michael Rutters definisjon på resiliens, hvor resiliens er et resultat av samspillet mellom egenskaper hos individet og karakteristika ved miljøet. Det viser seg at barnets individuelle karakteristika som personlighet, temperament og intelligens har betydning for utviklingen av resiliens, da variasjoner innen disse har betydning for hensiktsmessige måter å løse problemer på, i tillegg til at det også har betydning for hvordan barnet blir møtt av andre. Disse karakteristikkene ser i betydelig grad ut til å være påvirket av genene. Tilknytning, grad av omsorg og støtte fra miljøet viser seg å være blant de sentrale faktorene for å oppnå resiliens. Sosiale ferdigheter, kompetanse, tro på egen mestringsevne og følelse av tilhørighet er andre sentrale og viktige faktorer som kjennetegner barn som viser resiliens, og som i større grad vil påvirkes av miljøet. Med utgangspunkt i teori og forskningsfunn på betydningen av arv og miljø for barn av alkoholavhengige, drøftes implikasjonene av dette. Læreren kan spille en betydningsfull rolle i barns liv ved å supplere og kompensere for uhensiktsmessig miljøpåvirkning gjennom blant annet å være en omsorgsfull voksen som framstår som en god rollemodell.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleBetydningen av arv og miljø for utviklingen til barn av alkoholavhengige foreldre : hva kjennetegner resiliente barn og kan en lærer bidra til å fremme resiliens hos barn av alkoholavhengige?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel