• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvilke erfaringer har lærere med oppfølging og tilrettelegging for elever med Asperger syndrom i skolen?

Mastad, Liv Kari
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Liv Kari Mastad.pdf (1.078Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2385034
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2170]
Abstract
Dette er et kvalitativt intervjustudie av fire informanter der jeg ønsker å få belyst hva det er

som opptar lærere med ansvar for elever med Asperger syndrom i skolen. Formålet med

oppgaven er å få innblikk i erfaringer og opplevelser hos informantene i forhold til deres

ansvar for oppfølging av elever med Asperger syndrom.

Problemstillingen lyder:

Hvilke erfaringer har lærere med oppfølging og tilrettelegging for elever med Asperger

syndrom i skolen?

Relevant teori om Asperger syndrom og teori knyttet til opplæringen i skolen danner

grunnlaget for analyse av empiri. Forskningen viser at lærerne bruker mye tid og energi på å

tilrettelegge for elever med Asperger syndrom. Alt må være godt tilrettelagt, forberedt i god

tid og ha en overordnet, men også detaljert struktur over seg. Dette for at opplæringen skal bli

forutsigbar for eleven. Støttesamtaler blir sett på som veldig viktig i dette arbeidet og bør bli

prioritert. Persepsjonsvanskene disse eleven ofte sliter med, får ifølge lærerne konsekvenser

både for eleven selv, medelevene og opplæringen som helhet. Elever med Asperger syndrom

bør ha trygge og forutsigbare voksne rundt seg til å ivareta og videreutvikle deres sosiale

utfordringer.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit