• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan fremme gode lærer-elev-relasjoner? : en kvalitativ intervjustudie av oppfatningen hos fire gutter på femte klassetrinn, med et ekstra fokus på det gode møtet

Husby, Sylvi-Ann Glåmen; Tjørve, Mari-Lise Melkeraaen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Sylvi-Ann Glåmen Husby og Mari Lise MelkeraaenTjørve.pdf (846.4Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2385006
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2170]
Abstract
Denne masteroppgaven retter oppmerksomheten mot lærer–elev-relasjonen. Formålet med

studien vår er å løfte fram fire gutter sin oppfatning av hvordan gode lærer–elev-relasjoner

utvikles, og vi har derfor valgt en kvalitativ tilnærming i studien. Problemstillingen vår er:

Hvordan kan vi som lærere bidra til å fremme gode relasjoner til gutter på femte klassetrinn

ut fra et elevperspektiv? Hvordan kan vi skape gode møter?

Vi gjennomførte semistrukturerte intervjuer med fire gutter som er elever på femte

klassetrinn, der vi spurte dem om erfaringer og opplevelser de har med lærer–elev-relasjoner.

Vi brukte prinsipper fra ”Den dialogiske samtalemetoden” for å komme dypere inn i hvilke

tanker de har rundt hvordan lærere kan skape gode relasjoner med dem. Observasjon av

samspillet mellom lærerne og elevene brukte vi som grunnlag for utarbeiding av

intervjuguide, og som et bakteppe for vår forståelse av elevenes uttalelser.

For å belyse problemstillingen analyserte vi transkripsjoner av intervjuene med guttene. Ved

bruk av koding og kategorisering av datamaterialet delte vi funnene våre inn i tre kategorier:

være rettferdig, være forbilde og se eleven. Slik vi tolker elevene, mener de for det første at

læreren skal være rettferdig i grensesetting og atferdskorrigering. For det andre må læreren

være et godt forbilde, både personlig og faglig sett. For det tredje må læreren vise at han eller

hun ser elevene både som gruppe og individer gjennom å tilrettelegge for mestring og gjøre

stas på dem. Til sammen leder innholdet i kategoriene fram til lærer–elev-relasjoner som

preges av tillit og anerkjennelse. I analysen bruker vi også vårt eget møte med elevene som

utgangspunkt for refleksjon rundt funnene.

Som et overordnet fokus i oppgaven ligger de gode møtene mellom lærer og elev. Korte

øyeblikk har potensial til å ha stor betydning for utviklingen av relasjonen, og elevenes

historier fungerer som eksempler på dette.

Hensikten med teksten er at den skal kunne bidra til refleksjon og økt bevissthet rundt

utvikling av gode lærer–elev-relasjoner i praksis hos oss og dem som leser den.
 
This master’s thesis focuses on student–teacher relations. The purpose of the study is to

highlight the perception of four boys on how a strong student–teacher relationship can be

developed. We have chosen a qualitative approach in the study. The thesis questions are:

From a student perspective, how can we as teachers help promote a strong relationship with

boys in fifth grade? How can we enhance positive meetings in a school setting?

We conducted semi-structured interviews with four boys who are students in fifth grade. We

asked them about their experiences with student–teacher relationships. Principles from ”The

Dialogical Communication Method” helped us get deeper into their thoughts on how teachers

can develop good relationships with them. Observation of the interaction between the students

and their teachers served as a basis for the preparation of our interview guide, and as a

backdrop for our understanding of the students’ statements.

To highlight the issue at hand we analyzed transcripts of the interviews with the boys and

used coding and categorization to divide our findings into three categories: be fair, be a role

model and acknowledge the student. Based on our understanding of the students’ statements,

they firstly find it important that the teacher is fair in his or her ways of setting limits and

correcting behavior. Secondly, the teacher must be a good role model, both personally and

academically. Thirdly, the teacher must show that he or she acknowledges the students as a

group and as individuals through helping them achieve mastery experiences and making them

feel special. By doing this, the teacher can promote a student–teacher relationship

characterized by trust and recognition. In the analysis, we also use our own encounter with the

students as a starting point for our reflections on the findings.

As an overall focus in the thesis lies the concept of meaningful meetings between teachers

and students. Brief moments have the potential to be of great importance for the development

of the relationship, and the students’ stories serve as examples of that.

The purpose of the text is that it can contribute to reflection and increased awareness of the

development of strong student–teacher relationships in our own practice and in the practice of

those who read the text.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit