Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGroven, Berit
dc.contributor.advisorBerg, Anne
dc.contributor.authorBerg, Mari Oline Mahlum
dc.contributor.authorKnutsen, Stine Tangen
dc.date.accessioned2016-04-08T14:25:00Z
dc.date.available2016-04-08T14:25:00Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2384838
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om hvordan det kan oppleves å være nyutdannet spesialpedagog i barnehage. Den store overgangen fra utdanning til arbeidslivet viser seg å kunne være spennende men også utfordrende på flere områder. I denne studien har det blitt brukt kvalitativt forskningsintervju som forskningsmetode. Formålet for denne studien har vært å finne ut noe om hvordan det kan oppleves å være nyutdannet spesialpedagog. I denne studien har vi intervjuet tre informanter som har delt sine egne opplevelser, tanker og erfaringer de har hatt som nyutdannede spesialpedagoger og som ny på arbeidsplassen. Opplevelsen av å være nyutdannet spesialpedagog viser seg ut fra vår studie å være påvirket av flere faktorer. Det vil for eksempel kunne være avhengig av personlige forutsetninger, om man får støtte og veiledning av noen på arbeidsplassen, om man opplever mestring og motivasjon i arbeidet man gjør og evnen man har til å se sammenhengen mellom teori og praksis. Spesialpedagog som profesjon er sammensatt og rollen til spesialpedagogen er uklar. Dette kommer ikke bare frem ut fra vår studie, men også siden det ikke finnes konkrete føringer for hverken profesjonen eller utøvelsen av yrket forøvrig. I denne oppgaven kommer det frem at omgivelsene forventer mye av spesialpedagogprofesjonen. Som spesialpedagog har man mange ulike mennesker man må forholde seg til, ikke bare på arbeidsplassen men man må også forholde seg til ulike eksterne samarbeidspartnere, kolleger, barn og foreldre. Dersom man arbeider som ambulerende spesialpedagog og jobber på ulike barnehager, vil man ha enda flere man må forholde seg til. Spesialpedagogen har lovverk, men også arbeidsstedets egne retningslinjer som den må forholde seg til. I vår studie kommer det frem at informantene har store forventninger til seg selv og til hvordan de skal være i rollene sine som spesialpedagoger. Studien setter i hovedsak lys på opplevelsen man kan ha som nyutdannet spesialpedagog, og i denne sammenheng har våre tre informanters individuelle perspektiv stått i fokus.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.title"Forberedt på å ikke være forberedt" : den nyutdannede spesialpedagogennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel