Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorImsen, Gunn
dc.contributor.authorBorgen, Kaja
dc.date.accessioned2016-04-08T14:17:55Z
dc.date.available2016-04-08T14:17:55Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2384835
dc.description.abstractFormålet med studien: Formålet med studien har vært å få innsikt i hvordan prosjektet Vurdering for læring fungerer i praksis for de lavtpresterende elevene i arbeid med kompetansemål. Jeg har ønsket å se hvordan lærerens dialog og tilbakemeldinger til elevene fungerer for deres læring, sett fra et sosiokulturelt perspektiv. Problemstillingen for studien har vært: Hvordan fungerer vurdering for læring i arbeidet med kompetansemålene for matematikk i klasseromsundervisning for faglig lavtpresterende elever på mellomtrinnet? Metode: Studien er basert på observasjoner av en lærers undervisning i en klasse, og intervjuer med læreren i etterkant av observasjonene. Studien er for liten til å kunne generaliseres, men ønsket er at den kan gi et innblikk i hvordan vurdering for læring kan fungere for lavtpresterende elever. Studiens funn: Funnene fra mine undersøkelser viser at kompetansemålene er lite tilpasset de ulike elevene. De faglig lavtpresterende elevene jobber med samme mål som alle andre, uten å forstå innholdet i det de jobber med, noe som skaper et dårlig grunnlag for elevenes læring. Vurdering for læring blir ofte gjennomført ved fellesaktiviteter, hvor de faglig lavtpresterende elevene ikke klarer å henge med. De individuelle tilbakemeldingene læreren gir er ikke tilpasset elevene elevenes proksimale utviklingssone, men innholdet i det presenterte målet. Innholdet i tilbakemeldingene går på hvordan elevene skal løse oppgavene, rent mekanisk, og ikke gjennom en dialog med elevenes forståelse i fokus. De lavtpresterende elevene sitter igjen med lite, om ingen, forståelse av det de jobber med, og målet deres er å bli ferdig med de utdelte oppgavene, noe som skaper lite motivasjon. Mine funn viser at tid er en viktig rammefaktor i arbeidet med å gi gode vurderinger og tilbakemeldinger til elevene. Liten tid til hver elev, gjør at læreren ikke får mulighet til å IV finne elevenes nivå til enhver tid, og gi de tilpassede tilbakemeldingene som trengs for at elevene skal utvikle seg videre. Dette går spesielt utover de faglig lavtpresterende elevene, som trenger mye tilrettelegging for å få en god forståelse i faget, noe som igjen påvirker deres motivasjon for faget. Et stort fokus på vurdering for læring gjør at det blir vanskelig å skille mellom undervisning og vurdering, noe som gjør at fokuset på selve undervisningen og elevenes forståelse i denne prosessen får for liten plass.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.title"Det er liksom ikke sånne knappemennesker man lager. Man må prøve å få med hele mennesket og" : en kvalitativ studie av hvordan vurdering for læring fungerer for lavtpresterende elevernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel