Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVettenranta, Soilikki
dc.contributor.authorNordnes, Therese
dc.date.accessioned2016-04-08T12:26:53Z
dc.date.available2016-04-08T12:26:53Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2384758
dc.description.abstractMålet med dette prosjektet har vært å få innsikt i, og kunnskap om barn og ungdoms behov når de opplever å være pårørende eller etterlatte til foreldre med kreftsykdom. Videre hvilke forutsetninger som må være til stede for at de skal kunne mestre sin hverdag. Prosjektet har fokusert på barn og ungdom i alderen 10-16 år. I Norge i dag er det fler enn 34.000 barn og ungdommer under 18 år som har en forelder som har (hatt) kreft, og hvert år rammes 3500 barn og ungdom av at en forelder får alvorlig kreftsykdom. Det er viktig at de fagpersoner som er nær barnet og ungdommen, så som lærere, helsesøstre og spesialpedagoger, har kunnskap om hva en slik situasjon innebærer for dem. Problemstillingen lyder som følgende: Hvilke behov opplever barn og ungdom som er pårørende eller etterlatte til foreldre med kreftsykdom, og hvilke forutsetninger må være tilstede for at de skal kunne mestre sin hverdag?. Prosjektet er teoretisk forankret i Vygotskys sosiokulturelle teori om menneskets læring og utvikling, Gregory Batesons teori om kommunikasjon og relasjon, Antonovskys teori om salutogenese og mestring, Raundalen og Schultz sin teori om traumer og kriser, og Dyregrov sin teori om sorg hos barn. Det er benyttet kvalitativ metode, herunder kvalitativt intervju med semistrukturerte intervjuer av fire intervjupersoner. Resultatene er delt inn i fire hovedkategorier, som representerer min forståelse av intervjupersonenes opplevelser av sin situasjon. Intervjupersonenes egne erfaringer og opplevelser løftes frem, samtidig som disse ses i lys av prosjektets teoretiske forankring. De fire hovedkategoriene i resultatdelen er forebyggende arbeid i skolen, avlastning, forståelse og valgmuligheter. De sentrale tendensene viser at det å være pårørende eller etterlatt til en forelder med kreftsykdom har følger på mange områder av barnet og ungdommens liv. Det er behov for tilrettelegging av skolehverdagen, tilrettelegging av den praktiske situasjonen i hjemmet når en av foreldrene er syk, et behov for å virkelig bli forstått, samt et behov for valgmuligheter og tillatelse til å tenke på seg selv på tross av at familien har det vanskelig. For at de skal kunne mestre sin hverdag er det nødvendig med ansvarlige og tilstedeværende fagpersoner i skolen, åpen kommunikasjon, trygge og stabile relasjoner, og tid til å bearbeide sorgen. Til sist pekes det på implikasjoner i forbindelse med videre forskning, og dette prosjektets eventuelle svakheter og begrensninger. Hva gjelder videre forskning kunne det ha vært fruktbart i et forebyggende perspektiv å se nærmere på hvilken kompetanse de ulike fagpersonene som omgir barnet og ungdommen i det daglige, har i forbindelse med sorg- og krisesituasjoner. Resultatene fra dette prosjektet viser at barnet og ungdommen på mange måter er avhengige av, og prisgitt, de fagpersonene de møter i sin hverdag, slik at blant annet lærerens kompetanse kan være avgjørende for deres mestring, utvikling og fremtidige psykososiale helse. En begrensning ved dette prosjektet er at det i utvalget kun er gutter som er representert. I tillegg til dette kan det være en begrensning dersom intervjupersonene har holdt tilbake informasjon, formulert seg med bakgrunn i et ønske om å svare "riktig", eller at deres uttalelser har blitt misforstått.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectbarn som pårørendenb_NO
dc.subjectbarn som etterlattenb_NO
dc.subjectbarn i sorg og krisenb_NO
dc.subjectkreftsykdomnb_NO
dc.titleBarn og unge som pårørende og etterlatte : en kvalitativ studie av barn og unges behov som pårørende og etterlatte til foreldre med kreftsykdom, og forutsetningene for deres mestring av hverdagennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel